
De indrukwekkende cijfers achter Global Consumer Trends
| BeleggenHet is je misschien al opgevallen dat er meer pakjesdiensten en maaltijdbezorgers door de straat rijden. De cijfers achter de krachtige trends waarin Robeco Global Consumer Trends in belegt, maken echter nog meer indruk dan de voorbeelden die je in het dagelijkse leven ziet.
Laat jij wel eens een maaltijd thuis bezorgen? Dan ben je bepaald niet de enige. In 2017 bestelden klanten van bezorgdienst Uber Eats voor ongeveer $3 miljard aan thuismaaltijden. Volgens het bedrijf komen die uitgaven dit jaar uit op maar liefst $25 miljard.
583.000 bestellingen per seconde
Behalve voor het avondeten, gaan we ook voor onze boodschappen minder vaak de deur uit. In Nederland bezorgt PostNL al meer dan 1,5 miljoen pakjes per dag. Dat is echter kinderspel bij de hoeveelheid bestellingen die er in China geplaatst worden. Op 11 november werd in dat land Singles Day gevierd. Dat is een in China bedachte feestdag waarop vrijgezellen zichzelf een cadeau geven. Op het hoogtepunt van de drukte, verwerkte internetwinkel AliBaba maar liefst 583.000 orders per seconde.
$100 miljard voor Fikkie
Een hond, kat of andere huisdier maakt het makkelijker om te gaan met eenzaamheid als gevolg van lockdown-maatregelen. Maar ook vóór de Covid-19-pandemie namen de uitgaven aan voedsel en verzorging voor huisdieren al stevig toe. In de Verenigde Staten is deze markt sinds 2010 met gemiddeld meer dan 5% per jaar gegroeid. Het moet raar lopen als volgend jaar niet de grens van $100 miljard wordt gepasseerd.
Hoog spel: smartphone verslaat spelcomputer
Er is een goede kans dat je deze tekst op een smartphone of tablet leest. Als je daar ook wel eens een spel op speelt, ben je in goed gezelschap. Wereldwijd zijn er meer dan 2 miljard mensen die dat doen. Met een totale omzet van naar schatting $77,2 miljard in 2020 is de snelgroeiende markt voor smartphone-spelen al bijna even groot als die voor PC’s en spelcomputers samen.
100 keer heen en weer naar Mars
Een gezonde levensstijl is een ander thema waar Robeco Global Consumer Trends op inspeelt. Steeds meer mensen letten op hun voedingspatroon en proberen meer te bewegen. Dankzij slimme wearables wordt het makkelijker om de sportieve vooruitgang bij te houden. Gebruikers van Strava – een mobiele app voor het bijhouden van sportprestaties – legden in 2019 meer dan 11 miljard kilometer lopend, rennend, fietsend of anderszins sportend af. Dat is even ver als 100 maal de reis naar Mars – en weer terug.
Maaltijdbezorging, gezonder leven en huisdierverzorging zijn niet de enige thema’s waar Robeco Global Consumer Trends op inspeelt. De beheerders zijn continu op zoek naar de beleggingskansen die schuil gaan achter nieuwe trends die ons leven aangenamer, makkelijker of beter maken.