
De verborgen gevaren van suiker
| VisieHet hoge suikergehalte in sommige dranken en voedingsproducten, speelt een onzichtbare rol in de Covid-19-crisis, vertelt engagementspecialist Peter van der Werf.
In het kort
- Groot deel wereldwijde Covid-19-slachtoffers leed aan diabetes
- Robeco kaart hoge suikergehaltes aan bij voedings- en drankbedrijven
- Suikertoevoegingen door ondernemingen nemen langzaam maar zeker af
Robeco gaat geregeld het gesprek aan met bedrijven over allerlei duurzame onderwerpen: van biodiversiteit tot CO2-uitstoot. De laatste tijd staat onder meer het suikergehalte in voedings- en drankproducten in de schijnwerpers. Het belang van die discussie komt duidelijk naar voren door de Covid-19-pandemie. Van der Werf: “In Groot-Brittannië blijkt uit onderzoek van de nationale gezondheidsdienst dat een derde van de Covid-19-slachtoffers aan type 1 of type 2 diabetes leed. Die mensen zijn kwetsbaarder voor het virus, omdat hun immuunsysteem verzwakt is. Wereldwijd lijden meer dan 400 miljoen mensen aan diabetes. Dat is meer dan een tiende van alle volwassen mensen op onze planeet.”
De prijs van obesitas
Suiker levert ook een flinke bijdrage aan de wereldwijde toename van obesitas, vertelt Van der Werf. En daar hangt volgens hem een stevig prijskaartje aan. “Onder meer door productiviteitsverlies en ziektekosten, komen de totale kosten op $ 2.000 miljard per jaar. Daarmee staat obesitas samen met roken en gewapende conflicten in de top-3 van problemen met de hoogste kosten voor de maatschappij. De Covid-19-crisis vestigt nu nog meer de aandacht op het gevaar van obesitas en type 2 diabetes, die vaak hand in hand gaan. Naast de resultaten van het Britse onderzoek blijkt uit Amerikaans onderzoek dat een diabetespatiënt twee keer zoveel kans heeft als andere mensen om binnen een week aan het virus te bezwijken.”
Risico’s voor bedrijven
De groei van het aantal diabetes en obesitas patiënten heeft ook gevolgen voor de beleggingswereld. Er zijn verschillende risico’s voor bedrijven die producten verkopen met relatief veel suiker. Steeds meer landen kiezen voor de invoering van een suikerbelasting. Er komen strengere regels voor reclame-uitingen, zoals een verbod op reclame gericht op kinderen. Een gevolg is dat bedrijven met suikerhoudende producten het risico lopen dat ze marktaandeel verliezen en de financiële resultaten zien dalen.
10% minder suiker
Robeco is drie jaar geleden al het gesprek aangegaan met acht voedings- en drankenbedrijven over het suikergehalte van hun artikelen. Van der Werf: “Het doel is om ondernemingen aan te moedigen om meer te innoveren en om hun suikergebruik te verlagen. Deze discussie levert wel degelijk iets op. Gemiddeld is het suikergehalte bij onze gesprekspartners met 10% gedaald. Dat krijgt echter weinig aandacht, omdat bedrijven bang zijn om klanten te verliezen als bekend wordt dat de samenstelling van hun producten verandert. De Covid-19-crisis kan echter een aanjager zijn die de gezonde omslag in de voedings- en drankensector in een stroomversnelling brengt.”