
Drie vragen over de metaverse
| VisieDe opkomst van de metaverse staat volop in de schijnwerpers. Richard Speetjens – co-beheerder van Robeco Global Consumer Trends – vertelt wat we mogen verwachten van de nieuwe online wereld en hoe zijn fonds op het thema inspeelt.
Wat is de metaverse?
Speetjens: “De metaverse is een virtuele wereld waar mensen allerlei dingen kunnen doen, zoals winkelen, spelen of berichten uitwisselen. In veel opzichten kunnen we de metaverse beschouwen als de evolutie van het internet, waarbij onze digitale en fysieke levens steeds nauwer met elkaar verweven worden. Het concept is niet duidelijk omkaderd, maar het verandert voortdurend. Daardoor is het moeilijk om te voorspellen hoe de metaverse er over tien jaar uitziet. Misschien gebruiken we in de toekomst wel virtual reality-brillen om de online wereld binnen te stappen. Het staat nu al vast dat er de komende jaren allerlei nieuwe ontwikkelingen aankomen.”
Welke bedrijven verdienen er aan de metaverse?
Speetjens: “De mogelijke winnaars zijn de grote technologiebedrijven, die nu al de dienst uitmaken op terreinen die raakvlak hebben met de metaverse zoals Internet of Things, social media en mobile computing. Andere bedrijven kunnen juist profiteren van de nieuwe verkoopkanalen die door de opkomst van de metaverse ontstaan. Aan de ene kant zijn dat bijvoorbeeld modebedrijven, die klanten helpen om zich ook in de digitale wereld een hip imago aan te meten. Eind vorig jaar heeft een groot sportmerkconcern bijvoorbeeld een ontwerper van digitale sportschoenen en accessoires overgenomen. Aan de andere kant komen er door de groei van het metaverse ook nieuwe kansen voor dienstenbedrijven. Wie weet is het straks de normaalste zaak ter de wereld om in de metaverse een hypotheek af te sluiten of een sollicitatiegesprek te voeren.”
Hoe speelt Robeco Global Consumer Trends in op de opkomst van de metaverse?
Speetjens: “Uiteindelijk kunnen er heel veel bedrijven profiteren van de metaverse. Zakenbank Goldman Sachs schatte eind vorig jaar dat er nieuwe kansen ontstaan met een totale waarde van 2,6 tot 12,5 biljoen dollar. Maar voorlopig is het nog heel lastig om te voorspellen welke ondernemingen een groot deel van die taart kunnen veroveren. Wij kiezen er daarom voor om op de opkomst van de metaverse in te spelen door te beleggen in bedrijven die deze ontwikkelingen mogelijk maken. Dit omvat een breed scala aan ondernemingen; van socialmediaplatforms tot chipfabrikanten.”