
Help mee in de strijd tegen financiële criminaliteit
| Uw geldFraude, witwassen en financiering van terrorisme nemen toe in de wereld. Daarom wil de overheid dat alle aanbieders van financiële producten meehelpen in de bestrijding hiervan. Michiel de Bakker – verantwoordelijk voor particuliere beleggers bij Robeco - vertelt over de aanpak van Robeco en wat u er als klant van merkt.
Waarom gaat Robeco alle klantgegevens controleren?
Robeco moet onder andere de identiteit van haar klanten controleren en ervoor zorgen dat deze gegevens up-to-date zijn. Criminelen worden steeds inventiever. De identificatiemethode van financiële instellingen moet dan ook aan hoge standaarden voldoen. Aan de hand van een scan van een legitimatiebewijs en een recente foto kan Robeco controleren of we geen geld van criminelen op onze rekeningen hebben staan. “Ook willen we natuurlijk zelf graag alle administratieve zaken goed op orde hebben”, vertelt De Bakker: “Het laatste dat we willen, is dat een beleggingsrekening bij ons gebruikt wordt voor financiële criminaliteit.”
Wat ga ik er als klant van merken?
Op enig moment in de eerste jaarhelft ontvangen onze klanten een e-mail van ons. De Bakker: “Daarin vragen we aan onze klanten om zich te identificeren en om in de beveiligde omgeving van Mijn Robeco een korte vragenlijst in te vullen. Het beantwoorden van de vragen kost een paar minuten. Ook de identificatie gaat razendsnel. Hiervoor gebruiken we nieuwe technologie. Via een smartphone maak je een foto van jezelf en moet je ook je hoofd naar links en rechts draaien. Wie identiteitsfraude probeert te plegen door een foto voor de camera te houden, valt dan meteen door de mand. Ook krijgen klanten met een tegenrekening waarvan de tenaamstelling onvoldoende overeenkomt met de tenaamstelling van de Robeco-rekening, een verzoek om deze aan te passen of te verwijderen.”
Hoe weet ik of een e-mail echt van Robeco afkomstig is?
De e-mails en meldingen van Robeco hebben als afzender @robeco.nl, @e.robeco.nl of @e.mijnrobeco.nl. Wanneer er een andere afzender staat, moet u het bericht niet vertrouwen. De Bakker: “Neem dan meteen contact met ons op via 010 – 224 12 25 of via contact@robeco.nl. Ook belangrijk om te weten is dat wij nooit per e-mail om uw inloggegevens vragen. Daarvoor wordt u eerst verwezen naar www.robeco.nl, waar u na het inloggen veilig uw gegevens kunt verstrekken.”
Zitten er nog meer veranderingen aan te komen?
Robeco is bezig met veiliger inloggen via tweefactorauthenticatie. “Voor het inloggen ontvangt u een een unieke code”, legt De Bakker uit: “Dit extra vangnet zorgt ervoor dat zelfs als een wachtwoord in verkeerde handen valt, criminelen nog steeds niet kunnen inloggen. Hierover gaan we klanten later dit jaar bijpraten. Op dit soort manieren zijn we voortdurend bezig om onze dienstverlening beter en veiliger te maken.”
Meer lezen: 'Ik heb een mail van Robeco gehad over gegevens bijwerken, klopt dat?'