Hoe speelt Robeco Global Consumer Trends in op de periode na de pandemie

| Visie

Overal ter wereld gaat de economie steeds meer open. Fondsbeheerders Jack Neele en Richard Speetjens van Robeco Global Consumer Trends vertellen waarom ze vertrouwen op trends die tijdens de pandemie in een stroomversnelling kwamen en welke beweging nu hun aandacht trekt.

  • Share
Robeco Global Consumer Trends

Lift mee op de kracht van sterke merken en profiteer van langdurige trends op de consumentenmarkt.

Koop dit fonds

Eind juni komt er in Nederland waarschijnlijk een nieuwe ronde versoepelingen, terwijl de economie in bijvoorbeeld de Verenigde Staten alweer grotendeels open is. Hoewel het leven steeds meer lijkt op dat van voor de virusuitbraak, is dat voor Neele en Speetjens geen aanleiding om het roer om te gooien. Neele: “Wij beleggen in bedrijven die profiteren van trends die zich over een periode van meerdere jaren ontvouwen. Het is niet onze stijl om meteen bij te sturen als die op de korte termijn misschien tijdelijk iets minder krachtig zijn.”

Luie stoel of drukke winkelstraat

Een goed voorbeeld is de wijze waarop we van alles via het internet kopen. Speetjens: “Het is heel fijn dat we er straks weer op uit kunnen trekken om te shoppen. Maar nadat je een paar keer door een drukke winkelstraat bent gelopen, is het wel zo fijn om lekker vanaf de bank met je smartphone te winkelen. Dat scheelt parkeerkosten, reistijd en drukte. Datzelfde geldt voor het avondeten. De restaurants zitten voorlopig vol. Maar mensen zijn natuurlijk niet vergeten hoe makkelijk het is om snel even wat te bestellen bij een maaltijdbezorger.”

Huisdieren als beleggingstrend

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Tijdens de pandemie hebben bijvoorbeeld veel mensen een huisdier in huis genomen. Als het gewone leven terugkeert, worden al die honden en katten niet meteen teruggebracht naar het asiel. Een gevolg is dat online verkopers van diervoer en -medicijnen, die al marktaandeel afpakken van fysieke winkels, goede zaken blijven doen. Hoewel Neele en Speetjens voorlopig geen reden zien om hun strategie bij te stellen, is er wel een nieuwe trend die hun aandacht trekt.

Nieuwe trend: group community buying

In China komt het steeds meer voor dat buurtbewoners gezamenlijk levensmiddelen zoals rijst en paksoi kopen. Neele: “Dit wordt ook wel group community buying genoemd. Via een berichtenapp peilt iemand wie er interesse heeft om een bepaald product te kopen. Door gezamenlijk groot in te kopen, kan de groep vaak een flinke korting krijgen. Je ziet dat allerlei grote bedrijven op het vlak van onder meer e-commerce en supermarktketens op deze beweging inspelen. Net als bij maaltijdbezorgers, blijven er waarschijnlijk maar twee of drie dominante spelers over. We beleggen overigens in het grootste online delivery-platform van China, dat een goede positie heeft op deze groeimarkt.”

China loopt voorop

Het is geen toeval dat die beweging in China op gang komt. Speetjens: “Op technologisch vlak loopt het land vaak voorop. China heeft een enorme bevolking die steeds welvarender wordt. Binnen het land maakt Hainan nu een enorme ontwikkeling door. Op het eiland geldt een btw-vrijstelling, zodat veel vermogende Chinezen er naartoe reizen om luxe goederen te kopen die ze anders tijdens een wereldreis in Parijs of New York hadden gekocht. Inmiddels is China goed voor meer dan 40 procent van de wereldwijde verkoop van dure horloges, handtassen en andere luxe artikelen. Dankzij de groeiende welvaart in China, ontstaan er voor ons als trendbeleggers steeds meer mogelijkheden waar we op in kunnen spelen.”

Geselecteerde fondsen

Er zijn nog geen fondsen geselecteerd. Ga naar de Fondsselector en voeg uw fondsen toe.
Rendement & risico
Morningstar

Je fondsen hebben een risico 7 of minder

Klik op de link
"Toon risicometer" voor het risico per fonds.

Verberg selectie Bekijk selectie
0Geselecteerde fondsen

Geselecteerde fondsen

Hier vind je jouw geselecteerde fondsen. Bekijk jouw selectie en koop je fondsen eenvoudig aan.

Sluiten