
‘In 2022 kunnen groeibedrijven weer het verschil maken’
| VisieDe bedrijven achter grote trends zoals online winkelen waren in 2020 de winnaars, maar bleven vorig jaar iets achter bij het beursgemiddelde. Dat patroon kan omslaan als groei in 2022 schaarser wordt, zegt Richard Speetjens (medefondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends).
Wat blijft je het meeste bij van beleggingsjaar 2021?
Speetjens: “Het was in zekere zin een jaar met twee gezichten. In de loop van 2021 werd het duidelijk dat we voorlopig met corona moeten leren leven. In het dagelijks leven zetten de grote trends die zich in 2020 na de uitbraak aftekenden krachtig door. Tijdens de lockdowns is het huisdierenbezit bijvoorbeeld flink toegenomen. Voor al die honden en katten wordt nog steeds goed gezorgd, terwijl ook online winkelen en eten bestellen populair blijven.
“Maar op de beurs zie je juist dat aandelen van meerdere bedrijven achter deze trends nu wat achterblijven. Dat komt omdat de omzet van veel andere ondernemingen omhoogschoot dankzij de economische inhaalslag van vorig jaar. De aandelen van bedrijven die in coronajaar 2020 uit de gratie waren, ontpopten zich vaak tot de winnaars van 2021.”
Welke ontwikkeling binnen jouw beleggingsgebied trekt in 2022 de aandacht?
Speetjens: “In 2021 zijn de bedrijfswinsten over een brede linie sterk gegroeid. Dat groeitempo gaat bij veel bedrijven afnemen in 2022. Als er minder bedrijven zijn waarvan de winst snel groeit, zijn beleggers meestal bereid om meer voor die aandelen te betalen. Dat zijn de structureel sterke groeiondernemingen waar wij in investeren. Een van de trends die in het nieuwe jaar veel aandacht kan krijgen is de opkomst van het metaverse. Dit is een virtuele wereld waar mensen allerlei dingen kunnen doen, zoals winkelen, spelen of berichten uitwisselen.”
“Grote technologiebedrijven investeren miljarden dollars in deze technologie. Ook in andere sectoren sorteren ondernemingen al voor op het metaverse. Een bekend modeconcern heeft bijvoorbeeld half december een ontwerper van digitale sportschoenen en accessoires overgenomen. Omdat nu nog onduidelijk is welke partijen uiteindelijk de dienst uitmaken binnen het metaverse, beleggen wij in chipmakers en andere ondernemingen die nu al profiteren van de grote investeringen in de technologie erachter.”
Wanneer is 2022 een geslaagd beleggingsjaar?
Speetjens: “Voor ons is het een geslaagd jaar als de grote trends waar wij in beleggen nog meer aan kracht winnen. Dat is de basis onder het beleggingssucces voor ons fonds op de lange termijn. Uiteindelijk zorgt de sterke groei van de bedrijven die van de trends profiteren namelijk voor een mooi rendement; ook als het fondsrendement eens een jaar achterblijft bij het beursgemiddelde.”
Robeco Global Consumer Trends in het kort
Robeco Global Consumer Trends belegt in 50 tot 70 sterke merken die actief zijn op de consumentenmarkt. Bekende namen dus, zoals Starbucks, Apple, Google en Nike. Wat deze bedrijven met elkaar gemeen hebben? Ze profiteren van structurele trends en ze begeven zich wereldwijd in sectoren die de komende jaren nog veel groei beloven.
- 5 Morningstar-sterren
- Rendement in 2021: 9,70%
- Gemiddeld rendement laatste 3 jaar: 27,52%
- Gemiddeld rendement laatste 5 jaar: 20,74%
- Gemiddeld rendement sinds start (01-06-1998): 9,81%
*Rendementen per 31/12/2021. De waarde van je beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.