
Inhaalslag banken maakt fintech erg interessant
| BeleggenEen bank die de hele dag via de app niet bereikbaar is wegens een update, is niet meer van deze tijd, vindt Patrick Lemmens, fondsbeheerder van Robeco New World Financials en Robeco FinTech.
“Zo kunnen banken de concurrentie met ‘big tech’ zoals Amazon, Google en Facebook, niet aan. Die doen hun updates gewoon tijdens kantooruren zonder dat hun klanten het merken.”
Plakband
Banken kunnen niet meer zonder moderne en snelle technologie. Ze hebben fintechoplossingen nodig. “Aan de voorkant hebben zij apps waarmee klanten toegang krijgen tot hun rekeningen en portefeuilles,” aldus Lemmens. “Maar aan de achterkant zitten IT-systemen bij wijze van spreken vaak nog met plakband aan elkaar. In nieuwe technologie zullen de banken de komende jaren dus heel veel moeten investeren. En daar liggen heel interessante beleggingsmogelijkheden.”
2 miljard mensen
De digitalisering van de financiële sector is een enorme trend die een markt van 2 miljard mensen omvat. Fintechbedrijven zijn onmisbaar voor de verdergaande digitalisering van de financiële sector. Denk aan bedrijven die zich bezighouden met digitale betalingen of bedrijven die software voor financials ontwikkelen. Banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en technologiebedrijven werken samen aan platforms waarop klanten eenvoudig toegang hebben tot een groot aantal financiële producten en diensten. Robeco FinTech belegt in de kansen die deze technologische revolutie biedt.
Drie groepen
Met Robeco FinTech beleg je in drie groepen:
- in winnaars: bedrijven die nu al een sterke positie hebben in fintech,
- in uitdagers: bedrijven die in nieuwe onderdelen van de financiële dienstverlening groot kunnen worden,
- in de leveranciers (zogenoemde enablers/facilitators), die het mogelijk maken dat de benodigde technologie bij financials wordt geïmplementeerd.
China
Lemmens: “China is de grootste afnemer van fintech. Daar zijn digitale platforms zoals Pingan die allerlei financiële diensten aanbieden. Daarom zullen wij onze exposure naar deze regio (die nu 11% is) gaan uitbreiden. De bewoners van Beijing scannen een code met hun mobiele telefoon om te betalen. Dankzij de hoge penetratiegraad van mobiele telefoons in Azië zijn de nieuwe betaalmogelijkheden vrij snel een dagelijkse realiteit geworden.”
Cybersecurity
Belangrijk in het hele onderwerp digitalisering is natuurlijk ook de toenemende rol van cybersecurity. “Zonder vertrouwen in de veilige werking van digitalisering zal de consument blijven twijfelen of zijn privacy wel goed gewaarborgd is. En alle publiciteit rondom cyberaanvallen doet het vertrouwen ook niet groeien. Kijk naar het recente schandaal bij Facebook. Daarom moet nog steeds ook veel geld gestoken worden in het verbeteren van de cybersecurity”, besluit Lemmens.
Profiteren van deze trend? Bekijk onze beleggingskans.