
‘Juist als de economie wat minder draait kunnen kwaliteitsbedrijven zich onderscheiden’
| VisieDe groeiaandelen waarin Robeco Global Consumer Trends belegt, hadden in het eerste halfjaar last van de stijgende rente. Fondsbeheerder Jack Neele vertelt waarom hij nu met vertrouwen naar de komende kwartalen kijkt.
Wat was de grootste verrassing in de eerste helft van 2022?
Neele: “Eind vorig jaar kwamen de koersen van groeiaandelen onder druk te staan. Het heeft me verbaasd hoe heftig die beweging zich in 2022 heeft doorgezet. Tijdens de coronapandemie zijn verschillende trends zoals thuiswerken en digitaal betalen in een stroomversnelling terechtgekomen. De bedrijven die daarvan profiteerden, werden een flink stuk duurder. We hadden al verwacht dat de waardering uiteindelijk zou terugkeren richting het niveau dat op de lange termijn gebruikelijk is. Meestal gebeurt dat in meerdere jaren. Maar als gevolg van de snel stijgende rente is de hoge waardering van groeiaandelen al binnen een halfjaar teruggekeerd naar het niveau van voor de virusuitbraak.”
Hoe kijk je nu naar de economie en de beleggingswereld?
Neele: “De economie maakt een lastige periode door. Op de lange termijn hoeft dat niet slecht te zijn voor de bedrijven waarin we beleggen. Als gevolg van de lage rente was het de afgelopen jaren voor ondernemingen heel makkelijk om aan geld te komen. Sommige bedrijven maakten daarvan gebruik om extra veel geld te investeren in groei en marketing. Omdat die uitgaven hoger lagen dan op de lange termijn houdbaar is, nam de concurrentie in sommige sectoren juist toe in plaats van af. Dat geldt bijvoorbeeld voor maaltijdbezorgers. Omdat de weg naar winstgevendheid hierdoor langer wordt, hebben we de aandelen in dit segment begin dit jaar verkocht. Winstgevende bedrijven met een sterke marktpositie kunnen veel beter uit de voeten in een klimaat waarin een stijgende rente het lastiger maakt om nieuw kapitaal aan te trekken Dat is een van de belangrijkste inzichten die we hebben opgedaan sinds het fonds bijna 25 jaar geleden werd gelanceerd.”
Wat mogen beleggers de komende kwartalen verwachten van Robeco Global Consumer Trends?
Neele: “We beleggen in bedrijven die binnen hun sector de grootste en meest dominante speler zijn, of hard op weg zijn om een dergelijke positie te verwerven. Dit soort kwaliteitsbedrijven kenmerkt zich onder meer door een sterke balans, een solide marktpositie en een loyale klantengroep waardoor ze ook in mindere tijden vaak goed presteren. Bovendien zie je in de bedrijfsresultaten een groot verschil met begin 2022. Indertijd publiceerden sommige bekende bedrijven uit onze portefeuille teleurstellende jaarresultaten. De recente halfjaarcijfers zagen er juist heel goed uit. Het wordt steeds duidelijker dat thema’s zoals thuiswerken en digitaal betalen een structurele groei doormaken, in plaats van dat ze een eenmalige boost kregen tijdens de pandemie. Omdat de waardering van groeiaandelen inmiddels ook een stuk lager ligt, kijk ik met vertrouwen naar de komende kwartalen.”
Robeco Global Consumer Trends in het kort
Robeco Global Consumer Trends belegt in 50 tot 70 sterke merken die actief zijn op de consumentenmarkt. Bekende namen dus, zoals Alphabet, Amazon.com, Nestlé en Visa. Wat deze bedrijven met elkaar gemeen hebben? Ze profiteren van structurele trends en ze begeven zich wereldwijd in sectoren die de komende jaren nog veel groei beloven.
- 3 Morningstar-sterren
- Rendement afgelopen twaalf maanden: -20,71%
- Gemiddeld rendement laatste 3 jaar: 7,42% per jaar
- Gemiddeld rendement laatste 5 jaar: 11,89% per jaar
- Gemiddeld rendement sinds start (01-06-1998): 8,49% per jaar
Rendementscijfers per 31 juli 2022. De waarde van je beleggingen kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.