
Kunstmatige intelligentie heeft de toekomst
| VisieKunstmatige intelligentie of ‘artificial intelligence’ is het buzzword van dit moment. Alle grote bedrijven hebben het erover, maar wat is het nu eigenlijk?
Een eenvoudige omschrijving van kunstmatige intelligentie, oftewel artificial intelligence (vaak afgekort tot AI) is dat het een wetenschap is die zich bezighoudt met het simuleren van intelligent gedrag door computers. Volgens een andere definitie is AI een machine/computer, die in staat is om menselijk gedrag te imiteren. Een mooie test voor kunstmatige intelligentie is de zogeheten Turingtest, vernoemd naar de Engelse wiskundige Alan Turing. Bij deze test ondervraagt een interviewer een persoon en een computer. Als hij of zij niet kan onderscheiden wie de computer is en wie de persoon, is de computer intelligent.
Onverslaanbaar
Het grote publiek kwam waarschijnlijk voor het eerst in aanraking met AI toen IBM’s schaakcomputer Deep Blue in 1997 onverwacht wereldkampioen Garry Kasparov wist te verslaan. En in 2016 won het AI-programma AlphaGo van Google-dochter DeepMind van de Koreaan Lee Sedol; de menselijke wereldkampioen Go. Het spel Go is vele malen moeilijker dan schaken. Veel mensen geloofden dat een computer er nooit in zou slagen om deze lastige noot te kraken. AlphaGo was simpelweg gevuld met miljoenen zetten van historische partijen en kon, afhankelijk van de posities op het bord, zijn eigen winkansen berekenen en hierdoor zijn tactiek aanpassen. Zeer knap, maar nog wel te begrijpen.
Inmiddels heeft DeepMind de variant AlphaGo Zero ontwikkeld, die zichzelf zonder enige instructies afgezien van de spelregels het spel heeft aangeleerd. Binnen drie dagen had AlphaGo Zero alle voorgaande versies van AlphaGo verslagen en binnen 40 dagen had het programma spelprincipes ontwikkeld waar de mens honderden jaren over gedaan had. Volgens de baas van DeepMind is AlphaGo Zero juist zo krachtig omdat het programma niet langer beperkt is door de limieten van menselijke kennis.
Industriële innovatie: ontdek hoe je in één klap kunt beleggen in industriële megatrends zoals kunstmatige intelligentie.
Digitale assistent
Hoe meer automatisering we toelaten in ons leven, hoe minder we switchen naar alternatieven. De grote technologiebedrijven lijken zich daarom vooral te richten op de zogenaamde digital assistants, voorbeelden hiervan zijn de Google Assistant, Siri (Apple) en Alexa (Amazon). In de huiskamer zal wellicht het meest gebruik gemaakt gaan worden van smart speakers zoals de Echo of de Homepod, maar ook op de smartphone zal een gevecht ontstaan over wie onze leidende digitale assistent gaat worden. Deze keuze wordt enorm belangrijk, omdat veel gebruikers eenmaal gemaakte default-keuzes op hun mobiele telefoon zelden tot nooit aanpassen.
Google Duplex kan restaurantreserveringen voor je maken, Siri doet aanbevelingen op basis van je agenda, en gebruikers kunnen Alexa de meest vreemde vragen stellen. Alexa heeft inmiddels meer dan 30.000 toepassingen binnen applicaties, van online bankieren tot auto’s en veiligheidscamera’s. De Google Assistant was zelfs zo overtuigend dat mensen zich er een beetje ongemakkelijk bij begonnen te voelen. Inmiddels heeft Google zijn assistent zodanig aangepast dat deze zichzelf eerst introduceert als AI en vervolgens pas overgaat tot het daadwerkelijke gesprek. Voor beleggers is het zaak om niet te onderschatten hoe AI het bestedingspatroon van consumenten kan veranderen.