Evi-Robecopagina's

Omgeving voor beleggers in Robecofondsen

Omslagpunt bereikt: elektrisch rijden is goedkoper én populairder dan op benzine

Uit onderzoek van Robeco komt naar voren dat een elektrische auto, gemeten over de volledige levensduur, nu goedkoper is dan een benzinewagen. Ook de voorkeur van consumenten verschuift, zodat de omschakeling naar elektrisch rijden in een stroomversnelling kan komen.

Een elektrische auto gold jarenlang als een luxe voor rijke mensen of als een aantrekkelijke keuze voor leaserijders. Die tijd is inmiddels voorbij, want de dalende verkoopprijs van nieuwe elektrische auto’s heeft deze binnen bereik gebracht van een groeiend deel van de bevolking. En als je verder kijkt dan alleen het prijskaartje, dan is een elektrische auto in Europa zelfs al een voordeligere keuze dan een benzinewagen.

Om te kijken hoe de prijsverhoudingen echt liggen, heeft Robeco in een aantal scenario’s de totale kosten van elektrische en benzinewagens tegen elkaar afgezet. In Frankrijk is een forens die elke dag 100 kilometer in een middenklasse-auto1 rijdt, bijvoorbeeld al binnen een jaar voordeliger uit met een elektrische wagen. Opladen van de elektrische auto kan vaak op eigen terrein of bij kantoor, waardoor de stroomkosten ten opzichte van benzine veel lager uitvallen. Daarnaast speelt de Franse subsidie voor elektrisch rijden ook een rol bij het kostenvoordeel.

Lagere stroomkosten maken het verschil

In sommige landen is elektrisch rijden ook zonder overheidssubsidie al goedkoper dan een auto met een benzinemotor. Dat geldt bijvoorbeeld voor Zwitserland, waar de prijs van een elektrische SUV ook zonder overheidsbijdrage nauwelijks hoger ligt dan die van een benzineversie2. Dankzij de lagere stroom- en onderhoudskosten is het verschil dan al snel gemaakt, in het voordeel van de elektrische auto.

Dat heeft in andere landen waar een groter deel van de bevolking in steden woont, vaak wat meer tijd nodig. Het opladen van een elektrische auto bij openbare laadpalen is namelijk wat prijziger dan bij een laadpaal op de eigen oprit of bij kantoor. Uit de Robeco-analyse komt echter naar voren dat een gezin dat in Duitsland of het Verenigd Koninkrijk in een appartementencomplex woont, vijf jaar na aanschaf goedkoper uit is met een elektrische auto3.

Europa loopt voorop

Het elektrische omslagpunt is nog niet overal haalbaar. Zo ben je in de Verenigde Staten met een benzinewagen over de hele levensduur nog altijd goedkoper uit dan met een elektrische variant. Omdat de accijns in Amerika veel lager ligt, is het kostenverschil tussen stroom en benzine daar klein. Kijkend naar de totale verkopen van nieuwe auto’s, blijft het marktaandeel van elektrische auto’s in de Verenigde Staten daardoor flink achter ten opzichte van Europa en China.

Elektrische auto’s als % van verkopen nieuwe auto’s

Bronnen: Bloomberg, Robeco.

Elektrisch rijden wint niet alleen op prijs van de benzineauto, maar ook wat betreft populariteit. Uit wereldwijd onderzoek van EY4 komt naar voren dat een meerderheid van 52% van de autokopers een voorkeur heeft voor een elektrische variant. Ook in dit opzicht loopt Europa voorop. In Italië koopt bijvoorbeeld 73% van de inwoners het liefst een elektrische auto, terwijl dat in de Verenigde Staten slechts 29% is.

Wil je als belegger inspelen op de trends die schuilgaan achter de opkomst van elektrisch rijden? RobecoSAM Smart Mobility Equities belegt wereldwijd in ondernemingen die inspelen op de ontwikkeling van nieuwe vervoersoplossingen. Dat zijn bedrijven die technologie of onderdelen leveren voor elektrische auto’s, bussen en vrachtwagens, en fabrikanten van slimme infrastructuur zoals snellaadpalen.

1 In Frankrijk zijn de kosten van een Dacia Sandero (benzine) vergeleken met een Dacia Spring Electric.
2 In Zwitserland en de VS zijn de kosten van een Skoda Kodiaq (benzine) vergeleken met een Skoda Enyaq.
3 In Duitsland en het VK zijn de kosten van een Volkswagen Golf (benzine) vergeleken met een Volkswagen ID3.
4 Bron: Tipping point reached as more than half of global car buyers seek electric vehicle for the first time – EY, mei 2022.

Geselecteerde fondsen

Er zijn nog geen fondsen geselecteerd. Ga naar de Fondsselector en voeg uw fondsen toe.
Rendement & risico
Morningstar

Uw fondsen hebben een risico van 7 of minder

Klik op de link "Toon risicometer" voor het risico per fonds.

Geselecteerde fondsen

Hier vindt u uw geselecteerde fondsen. Bekijk uw selectie en koop uw fondsen eenvoudig aan.

Sluiten