
Spaarproduct Roparco gaat stoppen: dit verandert er
| Uw geldEind oktober verdwijnt het product Roparco uit de dienstverlening van Robeco. Graag praten we u bij over de reden en gevolgen van deze aanpassing. Bij Robeco houden we de focus ook in de toekomst op datgene wat we al ruim 90 jaar succesvol doen: beleggen namens onze klanten.
Roparco is het spaarproduct op uw Robecorekening. Vanaf 2013 werkt Robeco hiervoor samen met Rabobank, waar het Roparco-saldo sinds die tijd wordt aangehouden.
De lage rente en de complexiteit van het gezamenlijk met Rabobank aanbieden, zorgt ervoor dat we Roparco niet meer kunnen aanbieden tegen gunstige voorwaarden. Rabobank heeft in overleg met Robeco besloten om per eind oktober 2022 te stoppen met Roparco. Uiteraard blijft Robeco volledig gefocust op datgene wat we al meer dan 90 jaar met succes doen: beleggen namens onze klanten.
Wat betekent dit voor mij?
Door het verdwijnen van Roparco is het straks niet meer mogelijk om spaargeld aan te houden op uw Robecorekening. Als klant heeft u de mogelijkheid om met het geld dat nu op Roparco staat te gaan beleggen. Natuurlijk kunt er ook voor kiezen om het over te boeken naar uw bank.
Als u beleggingsfondsen aankoopt vanaf november, wordt het aankoopbedrag afgeschreven van de tegenrekening bij uw eigen bank. Daarop wordt ook de opbrengst van uw fondsverkopen gestort.
“Omdat we beseffen dat klanten tijd nodig hebben om een alternatief te zoeken en zich moeten oriënteren, kondigen we het ruim van te voren aan”, vertelt Michiel de Bakker, verantwoordelijk voor particuliere beleggers bij Robeco.
Geen transactiekosten meer
De Bakker: “Er zijn al verschillende aanpassingen geweest in onze dienstverlening. Die zijn erop gericht om ervoor te zorgen dat u veiliger en eenvoudiger kunt beleggen bij Robeco. Ook bouwen we aan een nieuwe Mijn Robeco omgeving die daaraan gaat bijdragen.”
Een aanpassing die per 1 mei wordt doorgevoerd, is dat Robeco geen online transactiekosten meer in rekening brengt voor aan- en verkopen van de beleggingsfondsen. De Bakker: “Zo bieden we een voordeel aan de klanten die beleggen. Voor een Robeco ONE-rekening was dat al zo. Uiteraard gaan wij u de komende maanden verder informeren over de veranderingen met betrekking tot Roparco.”