
‘Voor ons hoeft het niet slecht te zijn als de economische groei wat lager ligt’
| VisieDe winst van bedrijven waarin Robeco Global Consumer Trends belegt, groeit beduidend harder dan het marktgemiddelde. Fondsbeheerders Jack Neele en Richard Speetjens leggen uit waarom dat in 2023 beter in beurskoersen tot uitdrukking komt.
Wat was de grootste verrassing van de eerste helft van 2023?
Neele: “In 2022 schoten beleggers te ver door in hun pessimisme. We hadden daarom verwacht dat koersen van groeiaandelen zich dit jaar konden herstellen. Maar ik ben onder de indruk van de snelheid waarmee dat gebeurt.”
Speetjens: “Als beheerders van Robeco Global Consumer Trends zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe trends die een impuls vormen voor de omzet of winstmarge van consumentenbedrijven. In dat opzicht trekken alle mogelijkheden van kunstmatige intelligentie nu natuurlijk de aandacht. Er zijn allerlei toepassingen van deze technologie. Denk maar aan de wijze waarop ChatGPT hele scripties kan maken en aan de wijze waarop een bekend Amerikaans frisdrankconcern zelfs al kunstmatige intelligentie inzet voor reclamecampagnes. We hebben verschillende technologiebedrijven in het fonds die nu al profiteren van deze trend, die in veel opzichten al een stuk verder is dan bijvoorbeeld de virtual reality-wereld van de metaverse.”
Hoe kijken jullie nu aan tegen de financiële en beleggingsmarkten?
Speetjens: “De economische groei in de Verenigde Staten is in het eerste halfjaar wat afgenomen, terwijl China na een tegenvallende eerste jaarhelft juist weer op stoom komt. Mogelijk kan het land zo het groeistokje overnemen. Voor de aandelen waarin wij beleggen hoeft het overigens niet slecht te zijn als de economische groei over de brede linie wat lager ligt. In dat geval hebben bedrijven waarvan de winst wel snel stijgt namelijk vaak een streepje voor bij beleggers. Een goed voorbeeld van dat soort ondernemingen zijn fabrikanten van middelen tegen obesitas en diabetes. Met name in de Verenigde Staten, waar de medicijnprijzen relatief hoog liggen, neemt hiernaar de vraag sterk toe. Er zijn twee partijen die deze markt samen stevig in handen hebben. Naar verwachting bereiken de verkopen van deze middelen in 2030 een niveau van ongeveer 100 miljard dollar, zodat deze ondernemingen een mooie groeiperiode tegemoet gaan.”
Neele: “In de beleggingswereld valt op dat het positieve aandelenrendement in 2023 te danken is aan slechts een heel klein groepje technologieaandelen. Meer dan de helft van de aandelen uit de S&P 500 Index staat zelfs lager dan eind 2022. Je hoort vaak dat het een ongezonde situatie is als de hele beurswinst te danken is aan een handjevol sterke stijgers en dat het fundament onder de stijging van bekende beursindices wel erg smal is. Maar je kunt het ook op een andere manier bekijken. Als een recessie in de Verenigde Staten uitblijft, is er nog een grote groep aandelen die een mooie inhaalslag kan maken.”
Wat mogen beleggers verwachten van Robeco Global Consumer Trends?
Neele: “Wij beleggen in bedrijven waarvan de winst stevig kan stijgen, omdat ze profiteren van krachtige consumententrends. De afgelopen jaren trokken de heftige schommelingen van de waardering, echter veel meer aandacht dan de winstgroei. Tijdens de coronapandemie waren beleggers bereid om heel veel te betalen voor ondernemingen die opeens de wind in rug kregen doordat iedereen plotseling thuis zat, zoals aanbieders van software voor videoconferenties en maaltijdbezorgers. Daarna sloeg het beeld helemaal om. In 2022 zijn centrale banken de rente snel gaan verhogen, in een poging om de zeer hoge inflatie te beteugelen. Omdat beleggers toekomstige winsten tegen een steeds hogere rente moesten terugrekenen, werd de huidige waarde steeds lager. Dit had tot gevolg dat de koersen en de waardering van met name groeiaandelen flink daalde. Momenteel ligt die waardering weer op een historisch normaal niveau, terwijl het ernaar uitziet dat centrale banken de rente niet nog veel verder gaan verhogen. Hierdoor kan de verwachte winstgroei van 15% à 16% goed tot uitdrukking komen in de koers van aandelen binnen onze fondsportefeuille.”
Robeco Global Consumer Trends in het kort
Robeco Global Consumer Trends belegt in 50 tot 70 sterke merken die actief zijn op de consumentenmarkt. Bekende namen dus, zoals Visa, LVMH en Microsoft. Wat deze bedrijven met elkaar gemeen hebben? Ze profiteren van structurele trends en ze begeven zich wereldwijd in sectoren die de komende jaren nog veel groei beloven.