
Smaakmaker
Steeds meer mensen kiezen ervoor om hun maaltijd te laten bezorgen in plaats van om zelf achter het fornuis te kruipen. Dat is een veelbelovende beleggingstrend, vertellen fondsbeheerders Jack Neele en Richard Speetjens van Robeco Global Consumer Trends.
Waarom verheugen jullie je op 2020?
Speetjens: “Wij beleggen in bedrijven die een ijzersterke positie hebben binnen een markt die snel groeit. In dit opzicht trekken onder meer maaltijdbezorgers de aandacht in 2020. De grote spelers hebben al een flink gat geslagen ten opzichte van kleinere partijen. Het wordt steeds duidelijker wie de winnaars gaan worden. Die winnaars kunnen in de toekomst de vruchten plukken van alle investeringen in reclame en overnames die ze de afgelopen jaren hebben gedaan. We kijken ernaar uit om in het nieuwe jaar te zien of deze bedrijven een eerste stap gaan zetten op de weg richting winstgevendheid.”
Wat zou voor Robeco Global Consumer Trends Equities een gunstig scenario zijn voor het nieuwe jaar?
Neele: “De economie groeide in grote delen van de ontwikkelde wereld vrij langzaam. In 2019 kwam die groei in Europa en Japan bijvoorbeeld nog niet eens op 2% uit. Voor ons is het goed als de economische groei in een matig tempo doormoddert. In dat geval springt het hoge groeitempo van de bedrijven waarin wij beleggen er in positieve zin uit. Behalve toonaangevende spelers op het vlak van maaltijdbezorging, zijn dat bijvoorbeeld bekende luxemerken en grote technologiebedrijven.”
En wat is een minder gunstig scenario?
Speetjens: “Het zou minder gunstig zijn als de economie te snel groeit. Dan gaan de winsten van veel bedrijven sneller stijgen. In dat scenario zijn beleggers minder snel bereid om een grote premie te betalen voor de hoge winstgroei van de marktleiders waarin wij beleggen. Als de economische groei echter te snel vertraagt en er een recessie komt, is dat ook niet gunstig. Dan slaat het beursklimaat om en dat raakt ook de aandelen in onze portefeuille. Een scenario met een matige economische groei is voor ons fonds dan ook het beste.”
Robeco Global Consumer Trends is een fonds voor een belegger die…
Neele: “Ziet dat bedrijven met bekende merken die voorop lopen binnen hun sector en een goede naam hebben bij consumenten, een steeds groter deel van een kansrijke groeimarkt naar zich toetrekken. Deze ondernemingen pakken meestal ook het overgrote deel van de winst binnen een sector. Het fonds Robeco Global Consumer Trends belegt in 50 tot 70 van dit soort winnende bedrijven.”