Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.



Service & Contact

Veelgestelde vragen - Administratie

Rekening openen

Wilt u (nog) een rekening openen? Op onze Rekening openen – pagina vindt u informatie over de verschillende Robecorekeningen en kunt u direct online een rekening openen.

Hoe kan ik een rekening voor een minderjarig kind openen?

U kunt in 5 eenvoudige stappen een Fondsenrekening of een Robeco ONE-rekening openen voor een minderjarig kind. U kiest dan in de 1e stap voor de optie ‘Ik open een… Particuliere rekening…Voor een minderjarig kind’.

Let op: we hebben hiervoor de gegevens van de wettelijk vertegenwoordiger(s) nodig.

> Open direct een rekening

Waarom moet ik mijn 'Fiscale woonland(en)' doorgeven?

Als financiële instelling krijgen we in toenemende mate te maken met wetgeving over het verstrekken van informatie en persoonsgegevens. Overheden willen op deze manier meer inzicht krijgen in gegevens van hun inwoners om belastingontduiking tegen te gaan. Per 1 januari 2016 zijn wij als Financiële Instelling verplicht gesteld door de Nederlandse wet om onze klanten te identificeren en na te gaan in welk land zij belastingplichtig (‘fiscal resident’) zijn. Deze wetgeving vloeit voort uit de eerder ingevoerde wet om Amerikaanse klanten te identificeren en bepaalde gegevens te rapporteren aan de lokale belastingdienst.

Persoonlijke gegevens wijzigen

U kunt uw persoonlijke gegevens, zoals uw wachtwoord, adres, telefoonnummer, e-mailadres en fiscale woonlanden eenvoudig wijzigen in Mijn Robeco onder Gegevens & abonnementen.

Hoe wijzig ik een e-mailadres als ik niet meer bij mijn e-mailbox kan?

U kunt zelf uw e-mailadres wijzigen in Mijn Robeco onder Gegevens & abonnementen. Heeft u nog geen e-mailadres doorgegeven of kunt u niet meer bij uw oude e-mailbox om de wijziging te bevestigen? Gebruik dan het formulier Opgave e-mailadres.

Hoe kan ik mijn tegenrekening(en) wijzigen?

Om veiligheidsredenen kunt u alleen schriftelijk een nieuwe tegenrekening doorgeven of een oude tegenrekening laten vervalen. Hiervoor kunt het formulier wijzigingsformulier 'tegenrekening wijzigen gebruiken en retourneren per post . Het retouradres vindt u op het wijzigingsformulier.

Let op: om een tegenrekening op te laten nemen, dient u aan een aantal voorwaarde te voldoen:

  • alle tegenrekeningen die u opgeeft, moeten op uw naam staan.
  • u kunt géén spaarrekeningen bij andere banken als tegenrekening opgeven.
  • voor het opgeven of wijzigen van een tegenrekening hebben we een handtekening en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle rekeninghouder(s)/wettelijk vertegenwoordigers(s) nodig.

Waarom moet ik twee e-mailadressen opgeven?

U heeft bij ons een gezamenlijke rekening. Omdat beide rekeninghouders onafhankelijk van elkaar moeten kunnen handelen, vragen wij van beiden een uniek e-mailadres.

Hoe gaat Robeco om met wachtwoorden?

Mijn Robeco, uw persoonlijke pagina op onze site, is beveiligd met een wachtwoord dat u zelf heeft gekozen. Als u uw keuze maakt, toetsen wij de sterkte van uw wachtwoord. Dit moet immers niet makkelijk te raden zijn. Als extra voorzorgsmaatregel kunt u uw wachtwoorden het beste regelmatig wijzigen, het liefst minstens eens in de drie maanden. Het is niet verantwoord om langer dan een jaar hetzelfde wachtwoord aan te houden.

Wilt u verder weten welke veiligheidsmaatregelen wij en uzelf kunt treffen om veilig te bankieren? Bekijk dan onze veelgestelde vragen over Veiligheid onder de categorie Dienstverlening.

Hoe kan ik een overlijden melden?

Gecondoleerd met het verlies van uw naaste. Bij een overlijden gaat uw aandacht logisch gezien niet meteen uit naar financiële zaken. Wij helpen u om de nalatenschap zo eenvoudig mogelijk in orde te maken.

Een minderjarige wordt meerderjarig. Wat gebeurt er met de rekening?

Twee maanden voordat een rekeninghouder meerderjarig wordt, informeert Robeco de wettelijk vertegenwoordiger over de gevolgen. Vanaf het moment dat een minderjarige rekeninghouder meerderjarig is, vervalt de wettelijke vertegenwoordiging en kan de wettelijk vertegenwoordiger geen opdrachten meer doorgeven voor het rekeningnummer. Zodra u als rekeninghouder 18 jaar wordt, ontvangt u van Robeco de formulieren die u nodig heeft om zelfstandig over het geld op uw rekening te beschikken. Als u deze ondertekent en terugstuurt, samen met een kopie van een geldig identiteitsbewijs, kunt u gebruik maken van uw rekening. Vanaf het moment dat u 18 jaar bent, is de handtekening van uw wettelijk vertegenwoordiger niet meer geldig om opdrachten voor uw rekeningnummer te geven.

Rekeninggegevens wijzigen

Hoe wijzig ik de tenaamstelling van mijn rekening?

Een wijziging van de tenaamstelling van uw rekening kunt u om veiligheidsredenen alleen schriftelijk doorgeven met het formulier Wijzigingsformulier Particulier. Het retouradres vindt u op het wijzigingsformulier. Let op dat alle rekeninghouders ondertekenen en dat u een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle rekeninghouders meestuurt.

Hoe maak ik van mijn rekening een gezamenlijke rekening?

Wilt u een rekeninghouder toevoegen, vul dan het formulier Rekeninghouder toevoegen in. Let op: stuur ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs van de rekeninghouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger(s) mee. Het retouradres vindt u op het wijzigingsformulier.

Hoe maak ik van een gezamenlijke rekening een rekening op één naam?

Wilt u uw rekening op één naam stellen, download dan het Wijzigingsformulier Particulier. Let op: beide rekeninghouders dienen het formulier te ondertekenen. Het retouradres vindt u op het wijzigingsformulier.

Hoe kan ik mijn tegenrekening(en) wijzigen?

Om veiligheidsredenen kunt u alleen schriftelijk een nieuwe tegenrekening doorgeven of een oude tegenrekening laten vervalen. Hiervoor kunt het formulier wijzigingsformulier 'tegenrekening wijzigen' gebruiken en retourneren per post. Het retouradres vindt u op het wijzigingsformulier.

Let op: om een tegenrekening op te laten nemen, moet u voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • alle tegenrekeningen die u opgeeft, moeten op uw naam staan.
  • u kunt geen spaarrekeningen bij andere banken als tegenrekening opgeven.
  • voor het opgeven of wijzigen van een tegenrekening hebben we een handtekening en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van alle rekeninghouder(s)/wettelijk vertegenwoordigers(s) nodig.

Mijn rekening is inactief. Wat moet ik doen?

Uw rekening kan om verschillende redenen inactief zijn. Mogelijk hebben wij uw identificatiestorting nog niet verwerkt. Zodra we een storting vanaf een rekening op uw naam hebben verwerkt, geven wij uw rekening automatisch vrij. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Robeco.

Mijn rekening is geblokkeerd. Wat moet ik doen?

Uw rekening kan om verschillende redenen geblokkeerd zijn. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Robeco.

Rekeningoverzicht raadplegen

Al uw rekeningoverzichten vindt u terug in Mijn Robeco onder Transactieoverzicht.

Waar kan ik mijn opdrachten en dagafschriften terugvinden?

De totale waarde en samenstelling van uw rekening vindt u in Mijn Robeco onder Rekeningdetails. U kunt uw openstaande en verwerkte opdrachten inzien onder Transactieoverzicht. Daar kunt u ook het Transactieoverzicht downloaden. Deze informatie vervangt (papieren) dagafschriften.

Waar kan ik mijn dividend of rente-uitkering terugvinden?

Alle transacties die hebben plaats gevonden op de rekening kunt u terug vinden onder Transactieoverzicht. Voor uw dividenduitkeringen is er tevens een dividendnota beschikbaar. U kunt deze raadplegen met de knop Afschrift.

Fiscale gegevens opgeven/wijzigen

Als financiële instelling krijgen we in toenemende mate te maken met wetgeving over het verstrekken van persoonsgegevens. Zo zijn wij medio 2014 verplicht gesteld om te controleren of u als Amerikaans persoon gekenmerkt bent en per 1 januari 2016 om na te gaan in welke landen u belastingplichtig bent.

Waarom moet ik mijn 'Fiscale woonland(en)' doorgeven?

Als financiële instelling krijgen we in toenemende mate te maken met wetgeving over het verstrekken van informatie en persoonsgegevens. Overheden willen op deze manier meer inzicht krijgen in gegevens van hun inwoners om belastingontduiking tegen te gaan. Per 1 januari 2016 zijn wij als Financiële Instelling verplicht gesteld door de Nederlandse wet om onze klanten te identificeren en na te gaan in welk land zij fiscaal inwoner zijn.

Op basis van welke gegevens leiden jullie af dat ik meerdere 'Fiscale woonlanden' heb?

Bij het openen van een rekening of het wijzigen van gegevens leiden we uit de landgegevens af of u mogelijk in andere landen belastingplichtig bent en vragen we u om uw fiscale woonlanden (opnieuw) op te geven. Landgegevens zijn bijvoorbeeld uw adresgegevens, telefoonnummer en geboorteland.

Wat gebeurt er als ik mijn 'Fiscale woonland(en)' niet of te laat doorgeef?

Heeft u na 1 januari 2016 online een rekening geopend of wijzigingen doorgegeven? Dan worden deze gegevens direct vastgelegd in Mijn Robeco, uw persoonlijke omgeving. U verklaart bij het bevestigen van de gegevens dat u deze naar waarheid heeft afgegeven. Verandert er in de toekomst iets in uw situatie dat betrekking heeft op uw buitenlandse belastingstatus? Dan dient u dit binnen 30 dagen aan ons door te geven.

Heeft u voor 1 januari 2016 een rekening geopend en daarna geen wijzigingen meer doorgegeven? Dan kunt u uw fiscale woonlanden zelf doorgeven in Mijn Robeco. Leiden wij meerdere fiscale woonlanden af uit uw gegevens? Dan zullen wij hierover contact met u opnemen. Indien u niet op deze berichtgeving reageert, zullen we na 90 dagen de fiscale woonlanden (die we uit uw landgegevens kunnen afleiden) vastleggen. Landgegevens zijn bijvoorbeeld uw adresgegevens, telefoonnummer en geboorteland.

Zolang wij geen tegenbericht van u hebben ontvangen, zullen wij deze gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Op het moment dat we van u bericht krijgen over de juiste fiscale woonlanden, zullen we deze gegevens overeenkomstig aanpassen.

Wat doen jullie met mijn gegevens over 'Fiscaal woonland(en)'?

Deze informatie over de fiscale woonlanden wordt doorgegeven aan de Nederlandse Belastingdienst. Indien u fiscaal woonachtig bent buiten Nederland, zullen deze gegevens via de Belastingdienst worden doorgegeven aan de landen waarmee Nederland deze informatie uitwisselt.

Hoe kan ik mijn 'Fiscale woonland(en)' wijzigen?

Heeft u online een wijziging aan ons doorgegeven of bent u dit van plan? Dan vragen wij uw Fiscale woonland(en) online uit. Dit gebeurt in uw persoonlijke omgeving in Mijn Robeco. U verklaart bij het bevestigen van de gegevens deze naar waarheid te hebben afgegeven.

Heeft u een e-mail van ons ontvangen naar aanleiding van een schriftelijke wijziging? Dan kunt u hiervoor het formulier ‘Bepalen belastingstatus CRS Particulier’ digitaal invullen en uploaden. Heeft u een zakelijke rekening? Dan kunt u het formulier ‘Bepalen belastingstatus CRS zakelijk’ gebruiken.

Waarom wordt er gevraagd naar Amerikaans ingezetenschap?

Wij vragen hiernaar wanneer u contactgegevens heeft doorgegeven die betrekking hebben op de Verenigde Staten. Per medio 2014 zijn wij als Financiële Instelling verplicht gesteld door de Nederlandse wet om namens de Amerikaanse belastingdienst te controleren of onze klanten Amerikaanse personen zijn zoals omschreven in de Nederlandse wet. Daarom verzoeken wij u het formulier ‘Bepalen belastingstatus VS Particulier’ digitaal in te vullen en te uploaden in Mijn Robeco.

Let op! Wanneer wij geen formulier van u ontvangen, zullen we u als Amerikaans persoon aanmerken in de rapportage aan de Nederlandse Belastingdienst.
Heeft u een Zakelijke rekening geopend? Dan kunt u het formulier ‘Bepalen belastingstatus VS Zakelijk’ gebruiken. Indien wij deze niet retour ontvangen binnen 30 dagen na het openen van de rekening, wordt uw rekening verwijderd.

Zolang wij geen tegenbericht van u hebben ontvangen, zullen wij deze gegevens doorgeven aan de Belastingdienst. Op het moment dat we van u bericht krijgen waaruit blijkt dat u geen Amerikaans persoon bent, zullen we deze gegevens overeenkomstig aanpassen.

Rekening opheffen

Hoe kan ik mijn rekening opheffen?

Het is altijd spijtig een rekening te moeten afsluiten, omdat wij u natuurlijk graag als klant willen behouden. We begrijpen echter ook dat er redenen kunnen zijn om de rekening bij Robeco te beëindigen.

U kunt uw rekening bij Robeco telefonisch opheffen. Neem daarvoor contact met ons op via 010 - 224 11 99 of via chat. Vanuit het buitenland bereikt u ons op 0031 - 10 - 224 11 99. We helpen u graag om de rekening op een goede manier te beëindigen.

Uw particuliere rekening kunt u ook schriftelijk opheffen door het formulier Opheffen rekening particulier te downloaden, in te vullen en terug te sturen.

Het opheffen van uw zakelijke rekening kan ook schriftelijk. Hiervoor gebruikt u het formulier Opheffen rekening zakelijk.

Krijg ik een bevestiging dat mijn rekening is opgeheven?

U ontvangt geen aparte bevestiging van het opheffen van uw rekening. Wel ontvangt u een aantal e-mails over de administratieve afhandeling van het geheel. Het uitkeren van de tussentijdse opgebouwde rente is de laatste e-mail.

Let op: na het opheffen van uw rekening blijft u toegang houden tot uw persoonlijke omgeving in Mijn Robeco. Zo blijven uw rekeningafschriften en het Fiscaal Jaaroverzicht toegankelijk voor u. Daarbij kunt u uw inschrijvingen op de Nieuwsbrief en andere e-mail abonnementsdiensten (zoals de Fundupdate, Maandvisie en Rentemelder) naar wens wijzigen onder Gegevens & abonnementen.

Fiscaal Jaaroverzicht – Algemeen

Alle informatie over het Fiscaal Jaaroverzicht en de beschikbaarheid hiervan vindt u op onze informatiepagina. Uw jaaroverzicht is online opvraagbaar in Mijn Robeco onder Rekeningdetails, tab Jaaroverzichten.

Wanneer ontvang ik het Fiscaal Jaaroverzicht?

We streven er elk jaar naar het Fiscaal Jaaroverzicht in februari digitaal voor u beschikbaar te stellen, ruim voor de vooraf ingevulde aangifte vanuit de Belastingdienst. U ontvangt hiervan tevens een e-mailbericht en/of melding in Mijn Robeco.

Kan ik het Fiscaal Jaaroverzicht ook per post ontvangen?

Het Fiscaal Jaaroverzicht is uitsluitend digitaal beschikbaar. Wij kunnen u begeleiden bij het printen van het jaaroverzicht, maar wij kunnen u geen papieren versie toezenden. Het jaaroverzicht is opvraagbaar in een PDF-bestand. Het afdrukken en/of opslaan hiervan is afhankelijk van de browser die u gebruikt. Klik op uw browser voor een extra instructie: Internet Explorer, Google Chrome of Mozilla Firefox.

Ik heb mijn rekening opgeheven, hoe kan ik dan het Fiscaal Jaaroverzicht opvragen?

U kunt nog steeds inloggen op Mijn Robeco met uw oude inloggegevens. Deze omgeving blijft beschikbaar zodat u uw oude overzichten kunt inzien, waaronder het Fiscaal Jaaroverzicht. Bent u uw wachtwoord vergeten of is deze verlopen? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan door links op het inlogscherm te kiezen voor 'wachtwoord vergeten'. U kunt dan via de link in de e-mail van Robeco zelf een nieuw wachtwoord instellen. Heeft u geen toegang meer tot dit e-mailadres? Dan dient u uw e-mailadres schriftelijk te laten wijzigen via het formulier 'Opgave e-mailadres Particulier'.

Waar vind ik Financieel Jaaroverzichten van voorgaande jaren?

Alle jaaroverzichten kunt u vinden in uw persoonlijke omgeving onder de menu-optie Rekeningdetails en vervolgens de tab Jaaroverzichten. Hier vindt u tevens het jaaroverzicht terug van 2014 en oudere afschriften, indien van toepassing.

Fiscaal Jaaroverzicht – Inhoudelijk

Hieronder vindt u veelgestelde inhoudelijke vragen over het Fiscaal Jaaroverzicht. Bekijk ook onze instructievideo over de inhoud van uw Fiscaal Jaaroverzicht. Voor overige fiscale vragen verwijzen we u graag naar de Belastingdienst.

Op het Fiscaal Jaaroverzicht zie ik de ontvangen rente over 2015, waar kan ik die bijschrijving terugvinden?

Het rentebedrag op uw jaaroverzicht 2015 is de rente die u in 2014 heeft opgebouwd. Dit bedrag is op 3 januari 2015 uitgekeerd (met valuta datum 1 januari 2015). U kunt dit terug vinden in uw transactieoverzicht.

Waarom wijkt de uitgekeerde rente op mijn Fiscaal Jaaroverzicht 2015 af van de ontvangen rente in januari 2016?

Het rentebedrag op uw jaaroverzicht 2015 is de rente die u in 2014 heeft opgebouwd. Dit bedrag is op 3 januari 2015 uitgekeerd (met valuta datum 1 januari 2015). De opgebouwde rente over 2015 is op 2 januari 2016 uitgekeerd (met valutadatum 1 januari 2016).

Welke waarde vind ik terug in het Fiscaal Jaaroverzicht?

In de onderstaande tabel kunt u aflezen welke transactiekoers en/of NAV-waarde op uw Fiscaal Jaaroverzicht wordt weergegeven. Voor een uitleg over het verschil tussen deze twee waardes, lees de vraag hieronder: Wat is het verschil tussen de transactiekoers en de NAV-waarde (Net Asset Value)?

Getoonde waarden Fiscaal Jaaroverzicht 2015

Voor de beginwaarde 1/1/2015 geldt:
Voor de Robeco fondsen die aan de Nederlandse beurs genoteerd staan wordt de laatste koers van het jaar gebruikt, die van 31 december. Dit is de NAV (Net Asset Value) datum van 30 december. Voor al onze fondsen genoteerd aan de Luxemburgse beurs wordt de transactiekoers van 2 januari gehanteerd. Dit is de NAV (Net Asset Value) datum van 31 december. Let op: een uitzondering hierop is het fonds Robeco Asia Pacific Equities F EUR. Vanwege een feestdag is de laatst bekende NAV waarde in 2014 van 30-12-14.

Voor de eindwaarde 31/12/2015 geldt:
Voor de Robeco fondsen die aan de Nederlandse beurs genoteerd staan wordt de laatste koers van het jaar gebruikt, die van 31 december. Dit is de NAV (Net Asset Value) datum van 30 december. Voor al onze fondsen genoteerd aan de Luxemburgse beurs wordt de transactiekoers van 4 januari gehanteerd. Dit is de NAV (Net Asset Value) datum van 31 december.
De waarde van 01/01/2015 wordt doorgegeven aan de belastingdienst. De waarde per ultimo 2015 is alleen ter informatie.

Wat staat er in mijn Fiscaal Jaaroverzicht?

Op het jaaroverzicht zijn de volgende gegevens vermeld:

  • de waarde van uw vermogen op 1 januari 2015
  • de waarde van uw vermogen op 31 december 2015
  • ontvangen dividend in 2015
  • ontvangen rente in 2015

Wat is het verschil tussen de transactiekoers en de NAV-waarde (Net Asset Value)?

De tijd dat een beleggingsfonds een doorlopende notering had aan de effectenbeurs ligt al weer jaren achter ons. Tegenwoordig is er voor beleggingsfondsen nog maar één handelsmoment per dag met de beleggingsinstelling als tegenpartij. Daarom koopt of verkoopt u niet op het moment van de opdracht maar tegen de eerstvolgende transactiekoers op de eerstvolgende beursdag. Om recht te hebben op die koers moet u dan wel uw opdracht vóór 14.00 uur geplaatst hebben, de zogenaamde cut-off tijd. Anders wordt het de eerstvolgende koers op de eerstvolgende beursdag.

Bepaling transactiekoers
Vroeg in de ochtend start bij Robeco het proces van de totstandkoming van de koersen voor die dag. De transactiekoers die uiteindelijk gepubliceerd wordt is gebaseerd op de intrinsieke waarde, ook wel aangegeven met de Engelse term NAV (Net Asset Value). Dit komt kortweg neer op de totale waarde van de onderliggende beleggingen van dat fonds gedeeld door het aantal uitstaande aandelen van dat fonds. Het uitgangspunt hierbij is dat de waardering wordt gebaseerd op de laatst beschikbare slotkoers ná cut-off van het fonds.

NAV-berekening
Omdat er internationaal belegd wordt door de diverse Robecofondsen, hebben zij te maken met verschillende tijdzones. Voor de beleggingen in o.a. Europa en de Verenigde Staten maken zij voor de NAV-berekening gebruik van de slotkoersen van (eind) dag 1. In een aantal landen is dan echter (nog) geen slotkoers beschikbaar van ná de cut-off van het fonds. Voor fondsen die o.a. in Azië beleggen wordt dan een recentere koers gebruikt voor de NAV-berekening van de intrinsieke waarde. Er wordt dus een ‘snapshot’ gemaakt van de koers gedurende dag 2. Vervolgens wordt, na controle en goedkeuring, de transactiekoers in de loop van de ochtend officieel bekend gemaakt via het koersoverzicht op de website. Daarna wordt de koers zichtbaar in uw portefeuille.

Hoe kan ik de koers terugvinden die gehanteerd is voor de waarde van 1 januari 2015 op mijn Fiscaal Jaaroverzicht?

Wilt u de transactiekoers terugvinden van de beginwaarde op uw Fiscaal Jaaroverzicht? Dit kunt u opvragen door naar de tab Historisch rekeningoverzicht te gaan in Mijn Robeco. Deze kunt u, net als het Fiscaal Jaaroverzicht terugvinden onder Rekeningdetails in het menu aan de linkerkant.

De waarde weergegeven in het Historisch Rekeningoverzicht is op basis van de NAV (Net Asset Value). U kunt onderstaande tabel gebruiken om de bijbehorende transactiekoers te vinden bij de beginwaarde op uw Fiscaal Jaaroverzicht.

  • Voor Nederlandse fondsen selecteert u 30 december 2014
  • Voor Luxemburgse fondsen selecteert u 31 december 2014 (uitzondering: Robeco Asia Pacific Equities F EUR 30-12-14)
Getoonde waarden Fiscaal Jaaroverzicht 2015

Welke gegevens moet ik doorgeven aan de fiscus?

Met ingang van het belastingjaar 2011 is er nog maar één peilmoment voor de vermogensrendementsheffing (box 3), namelijk 1 januari van het desbetreffende jaar. Voorheen diende u twee data door te geven, namelijk 1 januari en 31 december van het betreffende jaar. De belastingdienst keek vervolgens naar het gemiddelde van deze twee saldi.

Geeft Robeco ook gegevens door aan de Belastingdienst?

Robeco is wettelijk verplicht om uw financiële gegevens door te geven aan de Belastingdienst. Het voordeel daarvan is dat de Belastingdienst voor u alvast een deels ingevulde aangifte kan klaarzetten wanneer u na 1 maart 2016 aangifte doet. Controleer altijd de bedragen en verbeter ze als dat nodig is.

Er ontbreken gegevens op de voor ingevulde aangifte.

Wanneer de Belastingdienst niet zeker is van de juistheid van de gegevens worden deze niet overgenomen. U dient ze dan zelf over te nemen uit het Fiscaal Jaaroverzicht.

Waarom staat de ingehouden dividendbelasting op het Fiscaal Jaaroverzicht?

Omdat u de ingehouden Nederlandse dividendbelasting mogelijk kunt verrekenen met de door u te betalen inkomstenbelasting. Wilt u hier meer informatie over? Neem dan contact op met de Belastingdienst.

Waarom staat de ingehouden dividendbelasting op het jaaroverzicht?

Omdat u de ingehouden dividendbelasting mogelijk kunt verrekenen met de door u te betalen inkomstenbelasting. Nederlandse dividendbelasting kunt u in beginsel verrekenen. Voor buitenlandse dividendbelasting hangt het af van het desbetreffende land. Met ingang van 1 januari 2008 is de teruggave van buitenlandse bronbelasting aan Nederlandse fiscale beleggingsinstellingen gewijzigd. Voor meer informatie hierover verwijzen wij u graag naar de Belastingdienst.

Is dit overzicht ook bruikbaar als peilmoment voor de vermogensrendementsheffing?

Ja. Op het jaaroverzicht staat de waarde van uw vermogen op 1/1/2015. Dit is ook de waarde die u nodig heeft voor de vermogensrendementsheffing (box 3).

Kan ik als niet-Nederlands ingezetene de ingehouden dividendbelasting terugvorderen?

Afhankelijk van het belastingverdrag met Nederland kan een gedeelte van de ingehouden dividendbelasting teruggevorderd worden. Via de Belastingdienst kunt u een formulier aanvragen waarmee u de teveel ingehouden dividendbelasting kunt terugvorderen. De formulieren en regels verschillen per land. Voor meer informatie kunt u de Belastingdienst raadplegen.

Waarom staat Rorento niet op mijn Fiscaal Jaaroverzicht?

De Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders heeft besloten de naam van Rorento per 1 november 2015 te wijzigen in Robeco Global Total Return Bond Fund. Deze nieuwe naam staat vermeld op het Fiscaal Jaaroverzicht. Met deze nieuwe naam is het fonds internationaal beter herkenbaar. Behalve de fondsnaam blijft verder alles ongewijzigd en is ook het beleggingsbeleid niet veranderd. Hier vindt u meer informatie over de naamswijziging.

Fiscaal Jaaroverzicht – Technisch

Hieronder vindt u veelgestelde technische vragen om over het Fiscaal Jaaroverzicht te kunnen beschikken. Mist u een vraag? Bekijk de informatie op de Fiscaal Jaaroverzicht pagina of neem contact met ons op.

Hoe kan ik het Fiscaal Jaaroverzicht printen?

U kunt het Fiscaal Jaaroverzicht opvragen in een PDF-bestand. Het afdrukken en/of opslaan van het jaaroverzicht is afhankelijk van de browser die u gebruikt. Klik op uw browser voor een extra instructie: Internet Explorer, Google Chrome of Mozilla Firefox.

Het lukt mij niet om het Fiscaal Jaaroverzicht te openen, wat nu?

Het jaaroverzicht is een PDF-bestand. Om het bestand te openen dient u een PDF-reader op uw computer te hebben geïnstalleerd. De meest gebruikte PDF-reader is van Adobe. Heeft u nog geen PDF reader? Dan kunt u deze gratis installeren via Adobe.

Ik gebruik Mozilla Firefox en zie allemaal rare tekens als ik het jaaroverzicht wil openen. Hoe kan dit?

U kunt het beste Internet Explorer of Google Chrome gebruiken om het jaaroverzicht te raadplegen. Firefox opent het jaaroverzicht namelijk standaard in het programma Notepad. Hier is het jaaroverzicht niet te lezen. U moet zelf een PDF-reader opzoeken en installeren. U kunt gratis een PDF reader installeren via Adobe. Met Internet Explorer en Chrome opent het jaaroverzicht wel direct in een PDF-bestand.