Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.



Service & Contact

Veelgestelde vragen - Dienstverlening

Actievoorwaarden huidige acties

Goed op weg actievoorwaarden periode 2 (30 november 2016 t/m 6 januari 2017)

Maak via het actieformulier kenbaar dat je meedoet aan de actie.
  • Je ontvangt een beloning over het totaal van alle nieuw belegde bedragen in de actieperiode van 30 november 2016 t/m 6 januari 2017.
  • De calculatie van de beloning wordt gebaseerd op het netto belegd bedrag (aankopen minus verkopen van de totale portefeuille) in de actieperiode.
  • Heb je meerdere rekeningen? Deze worden allemaal meegenomen in de berekening.
  • De uitkomst van de tool is indicatief. De werkelijke berekening wordt gedaan door Robeco. De uitkomst ontvang je via e-mail.
  • Transactiekosten hebben geen invloed op de berekening.
  • De minimale inleg is € 1.500 en staat daarna ten minste 12 maanden op je Robeco beleggingsrekening.
  • Je kunt beleggen in Robeco ONE, Robeco PLUS of Robeco LIFE. Robeco toetst niet of je keuze voor Robeco beleggingsproducten bij je past.
  • Je betaalt over je fondsaankopen reguliere transactiekosten (Robeco ONE is altijd kosteloos).
  • De minimale beloning is € 10. De maximale beloning is € 250
  • De beloning wordt uiterlijk 25 januari 2017 bijgeschreven op je rekening. Je ontvangt hierover een e-mail.
  • Er wordt maximaal één beloning persoon uitgekeerd en je Robecorekening dient voor 1 november geopend te zijn.
  • Klanten die aan actieperiode 1 hebben deelgenomen mogen ook in actieperiode 2 deelnemen.
  • Robeco is gerechtigd de beloning terug te vorderen indien je afwijkt van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.
Op zoek naar de actiepagina?
Voor PLUS beleggers klik hier. Voor Robeco ONE klanten klik hier. En voor Spaarders klik hier.

Actievoorwaarden beleggen voor uw (klein)kind (t/m 1 december 2016)

  • Robeco keert een startbedrag uit van €25,- bij een minimale eigen inleg van €50,-
  • Deze actie geldt wanneer u een nieuwe minderjarige Robeco ONE of Robeco PLUS-rekening opent.
  • De actie loopt tot 1 december 2016
  • Per minderjarig kind kunt u eenmaal meedoen met deze actie. Per kind kunt u dus één startbedrag ontvangen.
  • Robeco toetst niet of uw productkeuze op de minderjarige ONE of Robeco PLUS-rekening bij u past.
  • Op zijn vroegst 1 maand nadat u gestart bent met beleggen, wordt het startbedrag bijgeschreven op Roparco.
  • Uw inleg dient minimaal 3 maanden in een Robeco beleggingsproduct belegd te zijn.
  • Deze actie is niet te combineren met andere acties in 2016.
  • Robeco is gerechtigd de vergoeding terug te vorderen indien er is afgeweken van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.
Lees meer over beleggen voor je kind of beleggen voor uw kleinkind

€25,- startgeld actie voor nieuwe klanten (t/m 31 december 2016)

  • Vergelijk onze producten
  • Robeco keert een startbedrag uit van €25,- bij een minimale eigen inleg van €50,-.
  • Deze actie geldt voor iedere nieuwe klant gedurende de actieperiode. Voor klanten die al een rekening hebben bij Robeco geldt deze actie niet.
  • Wegens succes verlengd tot 31 december 2016.
  • De actie geldt voor nieuwe klanten die een Robeco ONE rekening, Robeco LIFE rekening of fondsbeleggen rekening hebben geopend.
  • Je kunt beleggen in Robeco ONE of in andere Robeco beleggingsproducten. Robeco toetst niet of je keuze voor Robeco beleggingsproducten bij je past.
  • Het startbedrag wordt op zijn vroegst na 1 maand dat je klant bent geworden bijgeschreven op Roparco.
  • Het geld dient minimaal 3 maanden op je Robeco rekening te staan.
  • Deze actie is niet te combineren met andere acties in 2016.
  • Per persoon kun je maar eenmaal meedoen met deze actie en dus maar één startbedrag ontvangen.
  • Robeco is gerechtigd de vergoeding terug te vorderen indien er is afgeweken van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.

Overstapvergoeding tot 500,- euro

  • Bekijk de actie
  • Wij vergoeden de kosten die u maakt met het verkopen van uw beleggingsproducten elders met een maximum van 0,5% van de verkoopwaarde.
  • De totale maximale vergoeding is 500 euro per klant.
  • Het gestorte bedrag dient minimaal 10.000 euro te zijn.
  • Wij hebben een foto of kopie van de specificatie van uw gemaakte kosten nodig.
  • Deze dient u te e-mailen naar contact@robeco.nl. Vermeld daarbij uw Robecorekeningnummer!
  • De verkoopkosten zijn maximaal 3 maanden voor indienen van de specificatie gemaakt.
  • Eerder gemaakte kosten worden niet vergoed, enkel de kosten voor het verkopen van de producten waarvan de opbrengst wordt overgeboekt naar Robeco.
  • Deze actie geldt voor iedere klant en elke nieuwe klant gedurende de actieperiode.
  • U kunt beleggen in Robeco ONE of in andere Robeco beleggingsproducten. Robeco toetst niet of uw keuze voor Robeco beleggingsproducten bij u past.
  • De actie is niet te combineren met andere acties in 2016.
  • Robeco is gerechtigd de vergoeding terug te vorderen indien er is afgeweken van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.

Actievoorwaarden Loyaliteitspremie

  • Deelnemer: Aan deze actie kunnen uitsluitend klanten deelnemen die door Robeco zijn uitgenodigd.
  • Actieperiode: Je hebt uiterlijk 5 weken na ontvangst van de email de tijd om aan de voorwaarden te voldoen.
  • Je ontvangt een Loyaliteitspremie van €50 wanneer er voor minimaal €2.000 aan nieuw belegd vermogen wordt aangekocht in de actieperiode.
  • De calculatie wordt gebaseerd op het netto belegd bedrag (aankopen minus verkopen van de totale portefeuille).
  • Transactiekosten hebben geen invloed op de premieberekening.
  • De minimale inleg is €2.000 en staat daarna ten minste 12 maanden op je Robecorekening.
  • Je kunt beleggen in Robeco ONE of in Robeco PLUS. Robeco toetst niet of je keuze voor Robeco beleggingsproducten bij je past.
  • Je betaalt over je fondsaankopen reguliere transactiekosten (Voor Robeco ONE worden geen transactiekosten gerekend).
  • De Loyaliteitspremie wordt uiterlijk 5 weken na afloop van de actieperiode bijgeschreven op je Roparcotegoed.
  • Er geldt maximaal één loyaliteitspremie per persoon.
  • Robeco is gerechtigd de loyaliteitspremie terug te vorderen indien je afwijkt van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.

Actievoorwaarden afgelopen acties

Goed op weg actievoorwaarden (17 oktober t/m 25 november 2016)

  • Maak via het actieformulier kenbaar dat je meedoet aan de actie.
  • Je ontvangt een beloning over het totaal van alle nieuw belegde bedragen in de actieperiode van 17 oktober t/m 25 november 2016.
  • De calculatie van de beloning wordt gebaseerd op het netto belegd bedrag (aankopen minus verkopen van de totale portefeuille) in de actieperiode.
  • Heb je meerdere rekeningen? Deze worden allemaal meegenomen in de berekening.
  • De uitkomst van de tool is indicatief. De werkelijke berekening wordt gedaan door Robeco. De uitkomst ontvang je via e-mail.
  • Transactiekosten hebben geen invloed op de berekening.
  • De minimale inleg is € 2.500 en staat daarna ten minste 12 maanden op je Robeco beleggingsrekening.
  • Je kunt beleggen in Robeco ONE, Robeco PLUS of Robeco LIFE. Robeco toetst niet of je keuze voor Robeco beleggingsproducten bij je past.
  • Je betaalt over je fondsaankopen reguliere transactiekosten (Robeco ONE is altijd kosteloos).
  • De minimale beloning is € 20. De maximale beloning is € 250
  • De beloning wordt uiterlijk 15 december 2016 bijgeschreven op je rekening. Je ontvangt hierover een e-mail.
  • Er wordt maximaal één beloning persoon uitgekeerd en je Robecorekening dient voor 15 september geopend te zijn.
  • Robeco is gerechtigd de beloning terug te vorderen indien je afwijkt van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.
Op zoek naar de actiepagina?
Voor PLUS beleggers klik hier. Voor Robeco ONE klanten klik hier. En voor Spaarders klik hier.

ONE actie voor bestaande klanten (6 juli t/m 24 oktober 2016)

  • Deze actie geldt voor Robeco klanten die een Robeco ONE rekening openen of hun bestaande Robeco fondsenrekening omzetten naar een Robeco ONE rekening. Om deel te nemen aan deze actie moet u voor 1 januari 2016 klant zijn geweest bij Robeco
  • Klanten die al een ONE-rekening hebben, zijn uitgesloten van deelname, behalve wanneer u een rekening opent of een bestaande PLUS-rekening omzet voor een minderjarige.
  • Per persoon kunt u maar eenmaal meedoen met deze actie en dus maar één startbedrag ontvangen, behalve wanneer u een rekening opent of een bestaande PLUS-rekening omzet voor een minderjarige.
  • De actie loopt van 6 juli t/m 30 november 2016.
  • Robeco toetst niet of uw keuze voor een Robeco ONE variant bij u past.
  • Op zijn vroegst 1 maand nadat u gestart bent met beleggen, wordt het startbedrag bijgeschreven op Roparco.
  • Uw inleg dient minimaal 3 maanden in een Robeco ONE beleggingsproduct belegd te zijn.
  • Klanten die in 2014, 2015 of 2016 reeds een startgeldpremie ontvingen, zijn uitgesloten van deelname.
  • Deze actie is niet te combineren met andere acties in 2016.
  • Robeco is gerechtigd de vergoeding terug te vorderen indien er is afgeweken van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.

Actievoorwaarden: Ga extra beleggen en ontvang €25 (1 september t/m 14 oktober 2016)

  • Bekijk de actie
  • Je doet mee door je op de actiepagina aan te melden via het aanmeldformulier.
  • Je ontvangt €25 beleggingstegoed wanneer je minimaal €2.500 extra belegt (beleggingsaankopen minus beleggingsverkopen van de totale beleggingsportefeuille) in de actieperiode.
  • Het is toegestaan om naast de fondsen uit de selecties ook andere Robecofondsen of Robeco ONE aan te kopen.
  • De actieperiode loopt van 1 september 2016 t/m 14 oktober 2016.
  • Heb je meerdere rekeningen? Dan worden die allemaal meegenomen in de berekening.
  • Transactiekosten hebben geen invloed op de berekening van de €25 premie.
  • De minimale inleg is €2.500. Deze inleg moet minimaal 12 maanden op je Robecorekening blijven staan.
  • Je betaalt over je fondsaankopen reguliere transactiekosten (Robeco ONE is altijd vrij van transactiekosten).
  • Het beleggingstegoed wordt uiterlijk 28 oktober 2016 bijgeschreven op je rekening. Je ontvangt hierover een e-mail.
  • Er geldt maximaal één premie per persoon.
  • De Robecorekening dient voor 1 augustus 2016 geopend te zijn om in aanmerking te komen voor een €25 premie.
  • Robeco is gerechtigd de €25 beleggingstegoed terug te vorderen indien je afwijkt van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik.

2e kaartjes gratis-klantenactie (12 juli t/m 31 augustus 2016)

  • U neemt automatisch deel aan de actie als u in de actieperiode een maandelijkse incasso instelt ten gunste van uw Robecorekening. Het incassobedrag bedraagt minimaal €100,- per maand. Dit incassobedrag moet volledig belegd worden in een of meerdere beleggingsfondsen.
  • De eerste 500 deelnemers ontvangen een unieke code voor een 2e kaartje gratis.
  • Deze actie loopt van 12 juli tot en met 31 augustus 2016. Robeco behoudt zich het recht voor om de actieperiode te verlengen, te verkorten of met onmiddellijke ingang te beëindigen.
  • U heeft ruime keuze uit pretparken, dierentuinen, concerten en nog veel meer leuke uitjes. Neem een kijkje op www.robeconeemtjemee.nl.
  • De kortingscode is geldig tot 31/12/2016.
  • Het aanbod geldt alleen voor meerderjarige consumenten.
  • Indien een deelnemer een klacht heeft over deze actie, dient de deelnemer dit schriftelijk kenbaar te maken aan Robeco. Robeco spant zich er voor in de klacht zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is af te handelen.
  • Robeco heeft het recht om iemand toegang tot deze actie te ontzeggen, indien men niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden. Medewerkers van Robeco of de met haar samenwerkende reclamebureaus zijn uitgesloten van deelname.
  • Elke deelnemer stemt ermee in dat, wanneer hij zou winnen, zijn naam wordt vermeld op de website van Robeco (www.robeco.nl).
  • Deze actie wordt aangeboden door Robeco Institutional Asset Management B.V. in overeenstemming met de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Voor nadere informatie over de actie of deze voorwaarden, kunt u contact opnemen met Robeco.

Actievoorwaarden Robeco SummerNights-klantenactie (13 juni t/m 30 juni)

  • U neemt automatisch deel aan de actie als u in de actieperiode een maandelijkse incasso heeft of instelt ten gunste van uw Robecorekening. Het incassobedrag bedraagt minimaal €100,- per maand. Dit incassobedrag moet volledig belegd worden in een of meerdere beleggingsfondsen.
  • Onder alle deelnemers worden de volgende prijzen verloot:
    • Een overnachting voor twee personen in Amsterdam op 12 augustus 2016 (2 x logies en ontbijt), bezoek voor twee personen aan het concert A tribute to Rita Reys (Jazz Club XL) op 12 augustus 2016 en toegang voor twee personen aan het Rijksmuseum. Ten aanzien van de het verblijf en de activiteiten in Amsterdam kan Robeco niet aansprakelijk worden gesteld voor onverwachte gebeurtenissen die mogelijk schade veroorzaken.
    • 25 x 2 kaarten voor Robeco SummerNights concert op 20 augustus
  • Deze actie loopt van 13 juni tot en met 30 juni 2016. Robeco behoudt zich het recht voor om de actieperiode te verlengen, te verkorten of met onmiddellijke ingang te beëindigen.
  • Het aanbod geldt alleen voor meerderjarige consumenten.
  • De Robeco SummerNights kaarten liggen klaar bij de Robeco-balie in Het Concertgebouw. De entreebewijzen voor het Rijksmuseum mailen wij naar een door de winnaar op te geven emailadres. Er kunnen geen rechten ontleend worden aan een latere levering. De prijzen zijn niet voor geld, een andere reis of ander product inwisselbaar.
  • De winnaars worden aangewezen door middel van loting op 11 juli 2016. De winnaars krijgen uiterlijk 18 juli 2016 bericht. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.
  • Indien een deelnemer een klacht heeft over deze actie, dient de deelnemer dit schriftelijk kenbaar te maken aan Robeco. Robeco spant zich er voor in de klacht zo spoedig als redelijkerwijs mogelijk is af te handelen.
  • Robeco heeft het recht om iemand toegang tot deze actie te ontzeggen, indien men niet voldoet aan de hierboven genoemde voorwaarden. Medewerkers van Robeco of de met haar samenwerkende reclamebureaus zijn uitgesloten van deelname.
  • Elke deelnemer stemt ermee in dat, wanneer hij zou winnen, zijn naam wordt vermeld op de website van Robeco (www.robeco.nl).
  • Deze actie wordt aangeboden door Robeco Institutional Asset Management B.V. in overeenstemming met de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Voor nadere informatie over de actie of deze voorwaarden, kunt u contact opnemen met Robeco.

Vakantiegeldactie (19 mei t/m 30 juni 2016)

  • Bekijk de actie
  • Maak via de rekentool of het actieformulier kenbaar dat je meedoet aan de vakantiegeldactie
  • Je ontvangt een bol.com cadeaubon over het totaal van alle nieuw belegde bedragen in de actieperiode (19 mei tot en met 30 juni 2016)
  • De calculatie van de cadeaubon wordt gebaseerd op het netto belegd bedrag (aankopen minus verkopen van de totale portefeuille)
  • De uitkomst van de tool is indicatief. De werkelijke berekening wordt gedaan door Robeco. De uitkomst ontvang je via e-mail
  • Transactiekosten hebben geen invloed op de berekening
  • De minimale inleg is € 2.500 en staat daarna ten minste 12 maanden op je Robeco beleggingsrekening
  • Je kunt beleggen in Robeco ONE, Robeco LIFE of in andere Robeco beleggingsproducten. Robeco toetst niet of je keuze voor Robeco beleggingsproducten bij je past
  • Je betaalt over je fondsaankopen reguliere transactiekosten (Robeco ONE is altijd kosteloos)
  • De minimale cadeaubonwaarde is € 10. De maximale waarde is € 100
  • De digitale bol.com cadeaubon wordt uiterlijk 22 juli 2016 via e-mail toegestuurd
  • Er wordt maximaal één cadeaubon per persoon verstrekt en je Robecorekening dient voor 17 mei 2016 geopend te zijn
  • Robeco is gerechtigd de bol.com cadeaubon terug te vorderen indien je afwijkt van bovenstaande voorwaarden of in geval van misbruik

Rendementsweergave

Waar vind ik het rendement van mijn portefeuille terug?

Het rendement van uw portefeuille staat op Mijn Robeco. Klik op Rekeningdetails en vervolgens op Rendementsontwikkeling. Daarnaast vind u uw rendement terug in de Portefeuillescan. Let op: dit kan alleen als u bent ingelogd.

Hoe berekent en toont Robeco het rendement van mijn portefeuille?

Er worden twee soorten rendement getoond: productrendement en portefeuillerendement.

Productrendement:
Per fonds wordt het rendement vanaf het moment van aankoop of - indien al in bezit - vanaf 1 april 2013 getoond. Na verkoop van een fonds blijft het tot dan behaalde rendement meetellen in het totaal (portefeuille) rendement. Tussentijdse aan- of verkopen en cash dividenduitkeringen in een fonds worden (tijd)gewogen meegenomen in de berekening.

Portefeuillerendement:
Per eind december 2015 tonen wij het rendement van uw portefeuille in euro’s in plaats van in een percentage. Dit rendement is uw beleggingsresultaat bestaande uit de koerswinst of –verlies inclusief eventueel uitgekeerde rente en dividend.

U kunt kiezen voor het rendement sinds de start van het lopende jaar of het historische rendement sinds de start van uw rekening bij Robeco. Omdat dit te kunnen doen tonen we het historische rendement dat maximaal terug gaat tot 1-4-2013, de datum waarop het nieuwe rekeningsysteem werd ingevoerd.

U vindt het rendement van uw portefeuille direct na het inloggen bij uw rekening op Mijn Robeco. Ook vindt u het terug in de Portefeuillescan en in de Robeco app.

Hoe wordt het rendement in euro’s berekend?

Het portefeuillerendement in euro’s wordt berekend door de som van al uw stortingen en opnames van uw huidige portefeuillewaarde af te trekken.

Kosten

Voor informatie over onze tarieven en het berekenen van een kostenindicatie kunt u terecht op onze informatiepagina Helder inzicht in uw kosten. Een specificatie van uw dienstverlenings- en fondskosten per kwartaal vindt u terug in Mijn Robeco onder Rekeningdetails, tabblad Kosten.

Welke kosten betaal ik bij Robeco?

Bij Robeco betaalt u voor beleggen een bedrag voor onze dienstverlening en voor het beheer van uw fonds(en). En soms betaalt u ook transactiekosten. Een specificatie van uw dienstverlenings- en fondskosten per kwartaal vindt u terug in Mijn Robeco onder Rekeningdetails, tabblad Kosten.

De dienstverleningskosten zijn een percentage over uw belegd vermogen. Deze kosten brengen we elk kwartaal achteraf in rekening en worden automatisch afgeschreven van uw Roparco-saldo. Heeft u geen Roparco-saldo? Geen probleem. Dan verkopen wij kosteloos een gedeelte van uw fondsen om de kosten te incasseren. Wij verkopen uw fondsen volgens de procentuele verdeling zoals u die hanteert binnen uw portefeuille zodat uw fondsverdeling intact blijft.

De fondskosten zijn de kosten voor het dagelijks beheer van het fonds. Deze kosten verschillen per fonds en kunt u terugvinden op de informatiepagina’s van de fondsen zelf via onze Fondsselector. De kosten worden verwerkt in de koers van het beleggingsfonds.

Transactiekosten betaalt u bij aan- en verkoop van onze fondsen, met uitzondering van online transacties in Robeco ONE. Transactiekosten worden in mindering gebracht op het totaalbedrag van uw transactie.

Waarom worden er apart kosten in rekening gebracht?

Voor 1 januari 2014 werden de kosten voor beleggen in de fondsen verwerkt in de fondskoers. Daarmee was het lastig om te bepalen waar u als belegger precies voor betaalde. Financiële ondernemingen, zoals Robeco, zijn nu wettelijk verplicht om de kosten voor hun dienstverlening rechtstreeks in rekening te brengen bij klanten.

Hoe worden de dienstverleningskosten berekend?

Aan het einde van een kwartaal stellen we op een peildatum vast hoeveel belegd vermogen u heeft. Op basis daarvan berekenen wij de dienstverleningskosten voor het afgelopen kwartaal. Door het belegd vermogen op een vast moment te gebruiken is het voor u als klant duidelijker hoeveel kwartaalkosten we in rekening brengen. U kunt immers zelf makkelijker controleren hoeveel belegd vermogen u op de peildatum heeft dan wat u gemiddeld aan belegd vermogen had in het hele kwartaal.

Ik heb meerdere rekeningen. Hoeveel betaal ik dan?

We berekenen de dienstverleningskosten per rekening. Als u meerdere rekeningen heeft bepalen we per rekening op de peildatum hoeveel belegd vermogen u heeft. Op basis daarvan berekenen we de dienstverleningskosten per rekening.

Ik heb alleen spaargeld, wat betaal ik dan?

Over uw Roparco spaartegoed betaalt u geen dienstverleningskosten en geen fondskosten.

Wanneer weet ik hoeveel kosten ik exact betaal?

Uw persoonlijke kostenspecificatie staat elk begin van het nieuwe kalanderkwartaal klaar onder uw Rekeningdetails. Om de kosten te berekenen gebruiken we als peildatum uw vermogen op de laatste beursdag van het kwartaal. Daarom kunnen we u niet eerder informeren over de hoogte van de kosten.

Ik heb geen Roparco tegoed op mijn rekening, wat nu?

Geen probleem. Indien u onvoldoende saldo heeft op Roparco, verkopen wij kosteloos een deel van uw beleggingen om de kosten te incasseren. Wij verkopen uw fondsen volgens de procentuele verdeling zoals u die hanteert binnen uw portefeuille zodat uw fondsverdeling intact blijft. We zullen dus niet al uw kosten incasseren van één fonds als u in meerdere fondsen belegt.

Om u een idee te geven hoeveel Roparco-saldo u moet aanhouden: Wanneer u € 10.000 belegd zijn de dienstverleningskosten € 9,- per kwartaal. Er zal dus 9 EURO per kwartaal van uw Roparco spaartegoed worden afgeschreven.

Veiligheid

Robeco hecht veel waarde aan veilig online bankieren. Op onze pagina over Veiligheid en in onze brochure Veilig Online leest u wat Robeco eraan doet én wat u zelf kunt doen om online sparen en beleggen zo veilig mogelijk te maken. Op www.veiligbankieren.nl vindt u meer tips over veilig bankieren.

Kan ik veilig transacties doen bij Robeco?

Transacties kunt u alleen opgeven in Mijn Robeco, het beveiligde deel van onze website. Om toegang te krijgen tot Mijn Robeco heeft u een e-mailadres en een wachtwoord nodig. Anders dan bij andere financiële instellingen kunt u via onze website uw tegenrekening niet online wijzigen of geld overboeken naar een rekening die niet bij ons bekend is. Daarom is het niet nodig om wisselende pincodes te gebruiken.

Wat kan ik zelf aan de veiligheid doen?

Op onze pagina over Veiligheid en in onze brochure Veilig Online leest u wat Robeco eraan doet én wat u zelf kunt doen om online sparen en beleggen zo veilig mogelijk te maken.

Uw zelf gekozen wachtwoord is de sleutel tot al uw persoonlijke gegevens op onze site. Ga hier dus net zo zorgvuldig mee om, net als met bijvoorbeeld uw pincode. Daarnaast raden wij u aan om uw computer te beveiligen met een virusscanner en een firewall (software die inbraak op uw pc vanaf het internet voorkomt).

Let op: onze medewerkers zullen u nooit om uw wachtwoord vragen, zeker niet per e-mail. Probeert iemand uw gegevens in handen te krijgen, laat ons dit dan weten via één van onze contactmogelijkheden. Op die manier kunnen we onze beveiliging verbeteren.

Kan iemand achter mijn persoonlijke gegevens komen?

Robeco zorgt voor een goede versleuteling van de persoonlijke data van klanten (zoals login-, order- en portefeuillegegevens). Daardoor weten we de kans dat derden mee- of afluisteren tot een minimum te beperken. Daarnaast kunt u op onze website alleen persoonlijke informatie opvragen als u uw e-mailadres en uw wachtwoord opgeeft. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat deze combinatie niet bij anderen bekend wordt.

Hoe herken ik een valse e-mail (phishing)?

Het kan helaas gebeuren dat er valse e-mails in omloop zijn. Criminelen vragen bijvoorbeeld ‘uw account te upgraden’ via een valse e-mail of telefonisch. Ga hier niet op in! Klik niet op de link(s), verwijder de e-mail of beëindig het gesprek. Neem bij twijfel contact op met Robeco. Onthoud dat wij u nooit naar uw inloggegevens vragen.

Heeft u toch per ongeluk uw inloggegevens ingevuld of doorgegeven?
Neem dan direct contact met ons op en wijzig uw wachtwoord via ‘wachtwoord vergeten’. Robeco hanteert een gesloten rekeningsysteem. Dat wil zeggen dat u alleen geld kunt overboeken naar uw tegenrekening en niet naar bij Robeco onbekende tegenrekeningen. Eventuele criminelen kunnen uw geld dus niet opnemen.

Heeft u een valse e-mail ontvangen?
Stuur deze door naar ons e-mailadres contact@robeco.nl.

Voorbeeld
Een valse e-mail die verzonden is vindt u hieronder.

faq-phishing.png

U herkent valse e-mails vaak aan:

  • de vraag om in te loggen vanuit de email
  • slecht geschreven Nederlands
  • een verwijzing naar een webpagina die niet veilig is (het hangslotje in uw browser ontbreekt)

Op de website over Veilig bankieren vindt u meer informatie over phishing en hoe u dit kunt herkennen.

Hoe kan ik fraude melden?

Als u een fraude wilt melden, bel ons dan op 010 - 224 11 99 of bekijk één van de andere contactmogelijkheden.

Waarom is mijn geld veilig bij Robeco?

Bescherming van uw spaargeld
Uw spaargeld houdt u aan bij Rabobank Nederland. U heeft dan ook een vordering op Rabobank Nederland ter hoogte van uw spaargeld. Rabobank Nederland valt onder het depositogarantiestelsel.
Dit betekent dat als Rabobank Nederland failliet gaat, u uw spaargeld en eventuele andere gelden die u aanhoudt bij Rabobank Nederland terugkrijgt tot een maximumbedrag. Hiervoor gelden wel regels. Kijk voor meer informatie op www.dnb.nl.

Bescherming van uw beleggingen
Als wij failliet zouden gaan, dan moet voorkomen worden dat u uw beleggingen kwijt raakt. De Wet giraal effectenverkeer zorgt ervoor dat u zelf eigenaar bent van uw beleggingen. U bent zelf eigenaar doordat wij een zogenaamd ‘verzameldepot’ houden (een benaming uit de Wet giraal effectenverkeer) waartoe uw beleggingen behoren. Wij vallen bovendien onder het beleggerscompensatiestelsel. Dit betekent dat als wij failliet gaan én daardoor toch uw geld of beleggingen kwijt raken, u geld terugkrijgt tot een maximumbedrag. Hiervoor gelden wel regels. Kijk voor meer informatie op www.dnb.nl.

Wie houdt er toezicht op Robeco?

Het toezicht op beleggingsfondsen is vrij uitgebreid, ook bij Robeco. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is daarin de belangrijkste partij. Het doel is het bevorderen van een goede werking van de financiële markten en het beschermen van (potentiële) beleggers. Zo heeft een fonds een vergunning nodig voordat het aan beleggers mag worden aangeboden. De AFM stelt eisen aan het beheer van een fonds en ziet erop toe dat een fonds ook na het verstrekken van de vergunning aan de eisen voldoet. Uitgangspunt daarbij is de Wet op het financieel toezicht (Wft).

De Nederlandsche Bank (DNB) houdt toezicht op de financiële positie van de beleggingsfondsen. DNB controleert of de fondsen juist omgaan met het geld dat zij beheren.

Contact met Robeco

Op onze contactpagina vindt u al onze contactmogelijkheden met de daarbij behorende openingstijden.

Wat is het adres van Robeco?

Het correspondentieadres van Robeco is: Postbus 2100, 3000 CC Rotterdam.

Wat zijn de juridische gegevens van Robeco?

Robeco Direct N.V. is als beleggingsonderneming geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten. Handelsregisternummer 24257977. Alle beleggingsfondsen en beleggingsmaatschappijen van Robeco zijn geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten. Hiervoor zijn financiële bijsluiters en/of prospectussen opgesteld met meer informatie over het product, de kosten en de risico’s.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Robeco hecht aan tevreden klanten. We willen u zo goed mogelijk van dienst zijn. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Heeft u een klacht? Laat het ons weten. We staan u graag telefonisch te woord via: 010 – 224 11 99.

Wilt u meer informatie over onze klachtenprocedure of online uw klacht doorgeven? Bezoek dan onze klachtenpagina. We nemen uw klacht in behandeling en u krijgt per e-mail een ontvangstbevestiging van uw klacht.

Is Robeco aangesloten bij Kifid?

Robeco is aangesloten bij het KiFiD. Het KiFiD is een onafhankelijk klachteninstituut. U kunt er terecht als u niet tevreden bent over de manier waarop Robeco uw klacht heeft afgehandeld. Bezoek dan onze klachtenpagina voor meer informatie over deze procedure.

Waar kan ik de voorwaarden van Robeco terugvinden?

Lees hier onze voorwaarden.