Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Home > Service & Contact > Fiscaal Algemeen

Fiscaal Algemeen

Waarom wordt er gevraagd naar Amerikaans ingezetenschap?

Wij vragen hiernaar wanneer u contactgegevens heeft doorgegeven die betrekking hebben op de Verenigde Staten. Per medio 2014 zijn wij als Financiële Instelling verplicht gesteld door de Nederlandse wet om namens de Amerikaanse belastingdienst te controleren of onze klanten Amerikaanse personen zijn zoals omschreven in de Nederlandse wet. Daarom verzoeken wij u het formulier ‘Bepalen buitenlands belastingstatus VS Particulier’ digitaal in te vullen en te uploaden in Mijn Robeco.

Let op! Wanneer wij geen formulier van u ontvangen, zullen we u als Amerikaans persoon aanmerken in de rapportage aan de Nederlandse Belastingdienst.

Heeft u een Zakelijke rekening geopend? Dan kunt u het formulier ‘Bepalen buitenlandse belastingstatus VS Zakelijk’ gebruiken. Indien wij deze niet retour ontvangen binnen 30 dagen na het openen van de rekening, wordt uw rekening verwijderd.

Waarom moet ik mijn ‘ Fiscale woonland(en)’ doorgeven?

Als financiële instelling krijgen we in toenemende mate te maken met wetgeving over het verstrekken van informatie en persoonsgegevens. Overheden willen op deze manier meer inzicht krijgen in gegevens van hun inwoners om belastingontduiking tegen te gaan. Per 1 januari 2016 zijn wij als Financiële Instelling verplicht gesteld door de Nederlandse wet om onze klanten te identificeren en na te gaan in welk land zij belastingplichtig (‘fiscal resident’) zijn. Deze wetgeving vloeit voort uit de eerder ingevoerde wet om Amerikaanse klanten te identificeren en bepaalde gegevens te rapporteren aan de lokale belastingdienst.


Op basis van welke gegevens leiden jullie af dat ik meerdere ‘Fiscale woonlanden’ heb?

Bij opening van een rekening of als u wijzigingen in uw gegevens doorgeeft, leiden we uit de landgegevens af of u mogelijk in andere landen belastingplichtig bent en vragen we u om uw fiscale woonlanden (opnieuw) op te geven. Landgegevens zijn bijvoorbeeld uw woonland, telefoonnummer en geboorteland.

Wat gebeurt er als ik mijn ‘Fiscale woonland(en)’ niet of te laat doorgeef?

Heeft u online een rekening geopend of wijzigingen doorgegeven? Dan geeft u direct uw Fiscale woonland(en) op. Dit gebeurt in uw persoonlijke omgeving in Mijn Robeco. U verklaart bij het bevestigen van de gegevens deze naar waarheid te hebben afgegeven.

Verandert er in de toekomst iets in uw situatie dat betrekking heeft op uw buitenlandse belastingstatus? Dan dient u dit binnen 30 dagen aan ons door te geven.

Als u niet reageert, zullen we na 90 dagen de fiscale woonlanden (die we uit uw landgegevens kunnen afleiden) gaan vastleggen.

Wat doen jullie met mijn gegevens over ‘Fiscaal woonland’?

Per 1 januari 2016 zijn wij als Financiële Instelling verplicht gesteld door de Nederlandse wet om onze klanten te identificeren en na te gaan in welk land zij in fiscale zin woonachtig (‘fiscal resident’) zijn. Deze informatie over de fiscale woonlanden wordt doorgegeven aan de Nederlandse Belastingdienst. Indien u fiscaal woonachtig bent buiten Nederland, zullen deze gegevens via de Belastingdienst worden doorgegeven aan landen waarmee Nederland deze informatie uitwisselt

Hoe kan ik mijn ‘Fiscale woonland(en)’ wijzigen?

Heeft u online een wijziging aan ons doorgegeven of bent u dit van plan? Dan vragen wij uw Fiscale woonland(en) online uit. Dit gebeurt in uw persoonlijke omgeving in Mijn Robeco. U verklaart bij het bevestigen van de gegevens deze naar waarheid te hebben afgegeven.

Heeft u een e-mail van ons ontvangen naar aanleiding van een schriftelijke wijziging? Dan kunt u hiervoor het formulier ‘Bepalen buitenlandse belastingstatus overig Particulier’ digitaal invullen en uploaden. Heeft u een zakelijke rekening? Dan kunt u het formulier ‘Bepalen buitenlandse belastingstatus overig Zakelijk’ gebruiken.

Contact