Service & Contact > Identificeren en gegevens bijwerken

Identificeren en gegevens bijwerken

Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Vanaf 2021 vragen wij al onze klanten om zich te identificeren. Op deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen terug.

5 veelgestelde vragen

  • Sinds 2021 vragen we al onze klanten om zich te identificeren en om hun gegevens bij te werken. Ondanks onze verzoeken blijkt dat je klantdossier nog incompleet is. Daarom hebben wij je Robecorekening(en) geblokkeerd. Deze blokkade hef je op door je gegevens alsnog bij te werken. Hiervoor staat een mededeling klaar in Mijn Robeco. Na het doorlopen van de stappen voeren wij een aantal controles uit, waarna wij de rekening kunnen deblokkeren.

  • Een geblokkeerde rekening kun je deblokkeren door je gegevens bij te werken. Hiervoor staat een mededeling voor je klaar in Mijn Robeco. Na het doorlopen van de stappen controleren wij de gegevens. Dit kan enkele dagen duren.

  • Normaal gesproken staat de mededeling in het midden van de pagina. Zie je deze mededeling niet ga dan naar dit formulier. Log eerst in. Daarna kom je uit bij de pagina waar je de gegevens kunt invullen.

    Let op dat je met de juiste gegevens inlogt. Gaat het om een gezamenlijke rekening met meerdere rekeninghouders? Elke betrokkene heeft een eigen persoonlijke inlog. Dit bestaat uit een e-mailadres en wachtwoord.

  • Wij hebben enkele dagen nodig om de aangeleverde gegevens te controleren. Dit geldt ook als de aangeleverde gegevens en de blokkade elkaar gekruist hebben.

  • Heb je een gezamenlijke rekening met meerdere rekeninghouders dan moeten alle betrokkenen zich identificeren en de gegevens bijwerken. Mogelijk is het klantdossier nog niet compleet van elke betrokkene?

    Hiervoor moet iedere betrokkene met een eigen persoonlijke e-mailadres en wachtwoord combinatie inloggen in Mijn Robeco. Daar staat een mededeling klaar.

    Geen inloggegevens? Neem dan contact op.

Gegevens bijwerken

  • Robeco verstuurt e-mails aan klanten over het bijwerken van gegevens. Het is verstandig om je af te vragen of dergelijke e-mails ook echt van Robeco afkomstig zijn. Dit kun je zien aan de afzender. Alle e-mails en meldingen worden verstuurd via @robeco.nl, @e.robeco.nl of @e.mijnrobeco.nl. Wij vragen per e-mail of telefonisch nooit om inloggegevens.

    Twijfel je of de ontvangen e-mail of brief echt is? Neem dan contact op.

  • Alle e-mails versturen wij via @robeco.nl, @e.robeco.nl of @e.mijnrobeco.nl. Vanuit onze e-mails kun je nooit rechtstreeks inloggen op Mijn Robeco. Ook vragen wij je nooit per e-mail of telefonisch om inloggegevens met ons te delen.

    Twijfel je of de ontvangen e-mail of brief echt is? Neem dan contact op.

  • Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarom moeten wij de identiteit van onze klanten en bijbehorende transacties nog beter controleren. Dit geldt ook voor klanten die recent nog gegevens en kopie identiteitsbewijs hebben doorgegeven.

  • Normaal gesproken staat er een mededeling in het midden van de pagina. Is deze mededeling niet zichtbaar? Ga dan naar dit formulier. Log eerst in en vul vervolgens je gegevens in.

    Zijn er meedere rekeninghouders? Let erop dat iedere betrokkene inlogt in Mijn Robeco met zijn persoonlijke e-mailadres en wachtwoord combinatie.

  • Is je klantdossier incompleet dan hebben wij je Robecorekening(en) geblokkeerd. Met een blokkade is het niet mogelijk om opnames of stortingen te doen. Beleggingen verkopen is wel mogelijk. Een blokkade kun je opheffen door je gegevens bij te werken. Log in op Mijn Robeco. Hier staat een mededeling klaar. Na het doorlopen van de stappen voeren wij een aantal controles uit voor wij de rekening deblokkeren.

  • In totaal zijn er 3 stappen.

    Stap 1 Persoonsgegevens.
    Controleer of de gegevens actueel en compleet zijn.

    Stap 2 Inkomen en vermogen.
    Geef aan voor welk doel je belegt bij Robeco en waar het geld vandaan komt.

    Stap 3 Identificatie.
    Identificeer jezelf met je paspoort of ID-kaart via de Robeco Identificatie App. Een rijbewijs is niet toegestaan.

    De antwoorden gebruiken we alleen om risico's op het gebied van financiële criminaliteit in kaart te brengen en uit te sluiten.

Gegevens controleren

  • De wet verplicht ons om bepaalde informatie over de rekening(en) te delen met de belastingdienst. Daarvoor hebben we het Burgerservicenummer van de rekeninghouder(s) nodig. Dit geldt zowel voor particulieren als voor vertegenwoordigers van ondernemingen. Meer informatie over de uitvraag van het BSN is te lezen via Autoriteit persoongegevens – BSN.

  • Bepaalde persoonsgegevens, adresgegevens en belastinggegegevens kun je zelf aanpassen. 'Naam rekeninghouder' kun je tijdens dit proces niet aanpassen.

  • In het geval van één rekening met twee rekeninghouders hoeft slechts één rekeninghouder de vragen over herkomst van het vermogen in te vullen. Beide rekeninghouders moeten zich wel identificeren.

Inkomsten en vermogen doorgeven

  • Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarom moeten wij de transacties en identiteit van onze klanten nog beter controleren. Zo helpen we financiële criminaliteit bestrijden. Bijvoorbeeld door ongebruikelijke transacties op te sporen.

  • Bij een betaalrekening kan een bank informatie over salaris vaak afleiden uit inkomen dat binnenkomt op deze rekeningen. Wij stellen deze vraag over je salarisindicatie om zo een beeld te kunnen vormen over de totstandkoming of herkomst van je vermogen. Zo kunnen wij de vraag beantwoorden of iemand in staat is om een dergelijk vermogen op te bouwen.

  • De informatie die je bij ons aanlevert slaan wij op in ons administratiesysteem. Lees voor meer informatie onze Privacy en veiligheid.

  • De identificatie wordt bewaard zolang je klant bij ons bent. Daarna bewaren wij de gegevens nog 7 jaar omdat wij wettelijk verplicht zijn om de administratie 7 jaar te bewaren.

Robeco Identificatie App

  • Dit is geen probleem. Je kunt de telefoon van een ander gebruiken, bijvoorbeeld van een partner of (klein)kind. De foto’s die je tijdens de identificatie maakt, worden niet opgeslagen op het toestel. Als je klaar bent met identificeren kun je de app direct weer verwijderen.

    Kun je geen toestel lenen? Kies dan bij de laatste stap identificatie, aan de rechterkant van het scherm voor een handmatig alternatief. In dit geval uploadt je een kopie van het identiteitsbewijs.

  • Ja dit is veilig, veiliger dan het uploaden van een kopie identiteitsbewijs. Alle gegevens worden bij het online identificeren versleuteld en via een beveiligde verbinding verstuurd. Alleen gespecialiseerde medewerkers kunnen bij deze informatie. De Robeco identificatie app kan tot wel 210 veiligheidskenmerken registreren om er zeker van te zijn dat jij degene bent die bij de rekening hoort.

  • In de korte video op deze pagina leggen we uit hoe het proces werkt.

  • De Robeco Identificatie app is te vinden in de Google Play Store voor Android telefoons, of in de App Store voor iPhone telefoons.

  • De Robeco Identificatieapp is specifiek gebouwd voor smartphones en werkt niet optimaal op een tablet. Ook heeft niet elke tablet een NFC lezer.

  • Op het rijbewijs staan geen gegevens over de nationaliteit. Deze gegevens hebben wij wel nodig.

  • Een QR-code is een zwartwit plaatje dat digitale informatie bevat. Een smartphone kan deze code zelf herkennen. Scan je een QR-code, dan wordt je meteen doorgestuurd naar de juiste plaats. Dat scheelt intypen van lange internetadressen.

  • Met een IPhone:
    Open de camera app.

    • Gebruik de camera achter op het toestel, niet de selfie camera.
    • Doe nu net alsof je een foto maakt van de QR-code. Zorg dat de QR-code goed in beeld is.
    • De IPhone probeert de code te herkennen.
    • Vervolgens verschijnt er een melding bovenaan het IPhone scherm. Tik op de melding en je gaat naar het scherm waar je de Robeco Identificatie app kunt downloaden.

    Met een Android telefoon:
    Een QR-code scan je met behulp van de app Google Lens. Staat deze nog niet op de telefoon dan kun je de Google Lens app downloaden in de ‘Play Store’.

    • Google Lens is geïnstalleerd.
    • Open de camera app op de telefoon.
    • Richt de camera op de QR-code alsof je een foto probeert te maken. Zorg dat de QR-code volledig in beeld is. Het toestel probeert de code te herkennen.
    • Onderaan uw telefoon scherm verschijnt een melding in het scherm. Tik op de melding en je gaat naar het scherm waar je de Robeco Identificatie app kunt downloaden."

  • Maak een foto van je originele identiteitsbewijs. Een foto van een kopie, of een foto van een foto wordt niet geaccepteerd.

    Lees hier het stappenplan hoe je een goede foto maakt tijdens de identificatie.

  • De schuine foto van het identiteitsbewijs maak je door op de fotoknop te drukken. Zo controleren we de echtheidskenmerken. Beweeg het identiteitsbewijs binnen het aangegeven kader op je scherm.

    Lees voor meer informatie hier onze uitgebreide handleiding.

  • Lees hier onze uitgebreide handleiding om de identificatie goed te doorlopen.

  • We vragen om een foto van jezelf te maken als je je met een smartphone identificeert. Hiermee controleren we dat jij de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor.

  • Alle geldige Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten hebben een NFC-chip. In de NFC-chip staan de gegevens van het document digitaal opgeslagen.

  • Leg het identiteitsbewijs gesloten op een stevige ondergrond. Zit er een hoes om je telefoon of identiteitsbewijs, verwijder die dan eerst. Leg de telefoon op het identiteitsbewijs. Wacht tot het scannen helemaal klaar is. Lukt het na een aantal pogingen nog niet? Kies dan in de Robeco Identificatie app voor “Annuleren” en vervolgens voor “Het scannen lukt niet, stap overslaan”.

  • Kan je smartphone de NFC niet uitlezen dan slaat de Robeco Identificatie app deze stap automatisch over. Je krijgt deze stap dan niet te zien.

  • We vragen om een foto van jezelf te maken tijdens het identificatieproces. Hiervoor is een smartphone nodig omdat de kwaliteit van de camera's van de meeste computers of laptops onvoldoende is.

  • Als je er niet uitkomt, neem dan contact op.

Identificeren mederekeninghouder

  • Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarom moeten wij de identiteit van al onze klanten controleren. Zo weten we wie de eigenaren van een rekening zijn. Met een eigen e-mailadres krijgt een mede-rekeninghouder toegang tot Mijn Robeco en kan zich identificeren en de eigen gegevens bijwerken.

  • Met dit formulier kun je aangeven welke rekeninghouder blijft bestaan. Het formulier en de aanvullende gegevens kun je uploaden in Mijn Robeco door bij 'Mijn Gegevens' te kiezen voor 'Document uploaden'. Meer informatie over rekeninghouders vind je op de pagina wijzigen rekeninghouders.

  • Alle rekeninghouders en betrokkenen bij een Robecorekening moeten zich identificeren. Blijft een klantdossier incompleet dan is de rekening geblokkeerd. Met een blokkade kun je beleggingen verkopen, storten en opnemen is niet meer mogelijk.

  • Zie je de melding 'Geef het e-mailadres door van de mederekeninghouder'? Deze melding kun je negeren. Zodra een mederekeninghouder kan inloggen, verdwijnt deze melding. Na identificatie controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de mederekeninghouder kan inloggen en rekeninggegevens kan inzien.

  • Robeco gebruikt het e-mailadres om je persoonlijk te kunnen benaderen. Dit is de manier waarop onze dienstverlening is ingericht. Wij hebben van alle rekeninghouders een uniek e-mailadres nodig.

  • Helaas heeft het bericht van overlijden ons niet bereikt. Wij willen dit zorgvuldig regelen en bieden een helpende hand bij de administratieve afwikkeling. Meer informatie over het melden van een overlijden staat op onze nalatenschapspagina.

  • Na identificatie controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de mederekeninghouder kan inloggen en rekeninggegevens kan inzien.

  • We vragen klanten zich te identificeren. Wellicht heb je in het verleden een volmacht gekregen op de rekening van één van de rekeninghouders. Dit kan enige tijd geleden gebeurd zijn en mogelijk zijn jullie daar beiden niet meer van op de hoogte. Wil je een machtiging intrekken neem dan contact op.

Blokkade op rekening

  • Enige tijd geleden hebben wij al onze klanten gevraagd om de gegevens bij te werken. Ondanks diverse verzoeken hebben wij deze gegevens nog niet van je mogen ontvangen. Waardoor we genoodzaakt zijn de rekening te blokkeren. Deze blokkade hef je op door je gegevens bij te werken. Hiervoor staat een mededeling klaar in Mijn Robeco. Na het doorlopen van de stappen controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de blokkade daarna kan worden opgeheven.

  • Een geblokkeerde rekening kun je deblokkeren door je gegevens bij te werken. Hiervoor staat een oranje mededeling voor je klaar in Mijn Robeco. Na het doorlopen van de stappen controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de blokkade daarna kan worden opgeheven.

  • Met deze blokkade kun je beleggingen verkopen. Opnemen en storten is niet mogelijk. Je kunt de rekening deblokkeren door je gegevens bij te werken. Hiervoor staat een mededeling voor je klaar in Mijn Robeco. Na het doorlopen van de stappen controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de blokkade daarna kan worden opgeheven.

  • Je blijft altijd zelf eigenaar van het vermogen. Wij moeten wel controleren of je de persoon bent die belanghebbende is van dit vermogen. Hiervoor hebben wij diverse verzoeken gestuurd. Omdat wij je vooralsnog niet hebben kunnen identificeren, hebben wij de rekening geblokkeerd. Hiermee geven wij invulling aan onze rol waarmee we fraude, witwassen en terrorismefinanciering voorkomen. Na het doorlopen van de stappen in Mijn Robeco controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de blokkade daarna kan worden opgeheven.

  • Normaal gesproken staat de mededeling in het midden van de pagina. Zie je deze mededeling niet ga dan naar dit formulier. Log eerst in. Daarna kom je uit bij de pagina waar je de gegevens kunt invullen. Let op dat je met de juiste gegevens inlogt. Gaat het om een gezamenlijke rekening met meerdere rekeninghouders? Elke betrokkene heeft een eigen persoonlijke inlog. Dit bestaat uit een e-mailadres en wachtwoord.

  • Wij hebben enkele dagen nodig om de aangeleverde gegevens te controleren. Dit geldt ook als de aangeleverde gegevens en de beperking elkaar gekruist hebben.

  • Heb je een gezamenlijke rekening met meerdere rekeninghouders dan moeten alle betrokkenen zich identificeren en de gegevens bijwerken. Mogelijk is het klantdossier nog niet compleet van elke betrokkene?

    Hiervoor moet iedere betrokkene met een eigen persoonlijke e-mailadres en wachtwoord combinatie inloggen in Mijn Robeco. Daar staat een mededeling klaar.

    Geen inloggegevens? Neem dan contact op.

  • Dit zie je terug in Mijn Robeco. Log in en selecteer links het betreffende rekeningnummer. Kies vervolgens voor Rekeninginstellingen en Rekeninghouders. 

    Hier zie je alle betrokkenen bij de rekening.

Geselecteerde fondsen

Er zijn nog geen fondsen geselecteerd. Ga naar de Fondsselector en voeg uw fondsen toe.
Rendement & risico
Morningstar

Je fondsen hebben een risico 7 of minder

Klik op de link
"Toon risicometer" voor het risico per fonds.

Verberg selectie Bekijk selectie
0Geselecteerde fondsen

Geselecteerde fondsen

Hier vind je jouw geselecteerde fondsen. Bekijk jouw selectie en koop je fondsen eenvoudig aan.

Sluiten