Evi-Robecopagina's

Omgeving voor beleggers in Robecofondsen

Service & Contact > Identificeren en gegevens bijwerken

Identificeren en gegevens bijwerken

Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Vanaf 2021 vragen wij al onze klanten om zich te identificeren. Op deze pagina vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen terug.

5 veelgestelde vragen

  • Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarom moeten wij de identiteit van onze klanten en bijbehorende transacties nog beter controleren. Dit geldt ook voor klanten die recent nog gegevens en een kopie van het identiteitsbewijs hebben doorgegeven.

  • Een geblokkeerde rekening kunt u deblokkeren door uw gegevens bij te werken. Hiervoor staat een mededeling voor u klaar in uw persoonlijke omgeving. Na het doorlopen van de stappen controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de blokkade daarna kan worden opgeheven.

  • Wij begrijpen dat u de rekening graag snel weer in gebruik wilt nemen. Wij hebben echter enkele dagen nodig om de aangeleverde gegevens te controleren. Dit geldt ook als de aangeleverde gegevens en de beperking elkaar gekruist hebben.

  • Lees hier onze uitgebreide handleiding om de identificatie goed te doorlopen.

  • Wij begrijpen dat het vervelend is dat u niet direct kunt inloggen. Wij zijn verplicht uw aangeleverde gegevens handmatig te controleren. Dit kan een aantal dagen duren.

Gegevens bijwerken

  • Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarom moeten wij de identiteit van onze klanten en bijbehorende transacties nog beter controleren. Dit geldt ook voor klanten die recent nog gegevens en een kopie van het identiteitsbewijs hebben doorgegeven.

  • Normaal gesproken staat er een mededeling in het midden van de pagina. Is deze mededeling niet zichtbaar? Ga dan naar dit formulier. Log eerst in en vul vervolgens uw gegevens in. Zijn er meerdere rekeninghouders? Let erop dat iedere betrokkene inlogt op de rekening met zijn persoonlijke e-mailadres en wachtwoord combinatie.

  • Is uw klantdossier incompleet, dan hebben wij uw beleggingsrekening(en) geblokkeerd. Met een blokkade is het niet mogelijk om opnames of stortingen te doen. Beleggingen verkopen is wel mogelijk. Een blokkade kunt u opheffen door uw gegevens bij te werken. Log in op uw persoonlijke omgeving. Hier staat een mededeling klaar. Na het doorlopen van de stappen voeren wij een aantal controles uit voor wij de rekening deblokkeren.

  • U doorloopt in totaal 3 stappen: u controleert uw persoonsgegevens, u beantwoordt enkele vragen over uw inkomen en vermogen, u identificeert uzelf.

Gegevens controleren

  • De wet verplicht ons om bepaalde informatie over de rekening(en) te delen met de belastingdienst. Daarvoor hebben wij het Burgerservicenummer van de rekeninghouder(s) nodig. Dit geldt zowel voor particulieren als voor vertegenwoordigers van ondernemingen. Meer informatie over de uitvraag van het BSN is te lezen via Autoriteit persoonsgegevens – BSN.

  • Bepaalde persoonsgegevens, adresgegevens en belastinggegegevens kunt u zelf aanpassen. De naam van de rekeninghouder kunt u tijdens dit proces niet aanpassen.

  • In het geval van één rekening met twee rekeninghouders hoeft slechts één rekeninghouder de vragen over herkomst van het vermogen in te vullen. Beide rekeninghouders moeten zich wel identificeren.

Inkomsten en vermogen doorgeven

  • Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarom moeten wij de transacties en identiteit van onze klanten nog beter controleren. Zo helpen wij financiële criminaliteit bestrijden. Bijvoorbeeld door ongebruikelijke transacties op te sporen maar ook over de totstandkoming of herkomst van het vermogen.

  • Bij een betaalrekening kan een bank informatie over salaris vaak afleiden uit inkomen dat binnenkomt op deze rekeningen. Wij stellen deze vraag over uw salarisindicatie om zo een beeld te kunnen vormen over de totstandkoming of herkomst van uw vermogen. Zo kunnen wij de vraag beantwoorden of iemand in staat is om een dergelijk vermogen op te bouwen.

  • De informatie die u bij ons aanlevert slaan wij op in ons administratiesysteem. Lees voor meer informatie onze Privacy en veiligheid pagina.

  • De identificatie wordt bewaard zolang u klant bij ons bent. Daarna bewaren wij de gegevens nog 7 jaar omdat wij wettelijk verplicht zijn om de administratie 7 jaar te bewaren.

Identificatie app

  • Dit is geen probleem. U kunt de telefoon van een ander gebruiken, bijvoorbeeld van een partner of (klein)kind. De foto’s die u tijdens de identificatie maakt, worden niet opgeslagen op het toestel. Als u klaar bent met identificeren kunt u de app direct weer verwijderen. Kunt u geen toestel lenen? Kies dan bij de laatste stap van de identificatie, aan de rechterkant van het scherm, voor een handmatig alternatief. In dit geval uploadt u een kopie van het identiteitsbewijs.

  • Ja dit is zeker veilig, veiliger dan het uploaden van een kopie identiteitsbewijs. Alle gegevens worden bij het online identificeren versleuteld en via een beveiligde verbinding verstuurd. Alleen gespecialiseerde medewerkers kunnen bij deze informatie. De identificatie app kan tot wel 210 veiligheidskenmerken registreren om er zeker van te zijn dat u degene bent die bij de rekening hoort.

  • In een korte video op deze pagina leggen we uit hoe het proces werkt.

  • De Identificatie app is te vinden in de Google Playstore voor Android telefoons, of in de App Store voor iPhone telefoons.

  • De Identificatie app is specifiek gebouwd voor smartphones en werkt niet optimaal op een tablet. Ook heeft niet elke tablet een NFC lezer.

  • Op het rijbewijs staan geen gegevens over de nationaliteit. Deze gegevens hebben wij wel nodig.

  • Een QR-code is een zwartwit plaatje dat digitale informatie bevat. Een smartphone kan deze code zelf herkennen. Scant u een QR-code, dan wordt u meteen doorgestuurd naar de juiste plaats. Dat scheelt intypen van lange internetadressen.

  • Met een iPhone:

    • Open de camera app.
    • Gebruik de camera achter op het toestel, niet de selfie camera.
    • Doe nu net alsof u een foto maakt van de QR-code. Zorg dat de QR-code goed in beeld is.
    • De iPhone probeert de code te herkennen. Vervolgens verschijnt er een melding bovenaan het scherm van uw iPhone.
    • Tik op de melding en u gaat naar het scherm waar u de Identificatie app kunt downloaden.

    Met een Android telefoon:

    • Een QR-code scant u met behulp van de app Google Lens.
    • Staat deze nog niet op de telefoon dan kun u de Google Lens app downloaden in de ‘Play Store’.
    • Google Lens is geïnstalleerd.
    • Open de camera app op de telefoon.
    • Richt de camera op de QR-code alsof u een foto probeert te maken. Zorg dat de QR-code volledig in beeld is.
    • Het toestel probeert de code te herkennen. Onderaan uw telefoon scherm verschijnt een melding in het scherm.
    • Tik op de melding en u gaat naar het scherm waar u de Identificatie app kunt downloaden.

  • Maak een foto van uw originele identiteitsbewijs. Een foto van een kopie, of een foto van een foto wordt niet geaccepteerd. Lees hier het stappenplan hoe u een goede foto maakt tijdens de identificatie.

  • De schuine foto van het identiteitsbewijs maakt u door op de fotoknop te drukken. Zo controleren wij de echtheidskenmerken. Beweeg het identiteitsbewijs binnen het aangegeven kader op uw scherm. Lees voor meer informatie hier onze uitgebreide handleiding.

  • Lees hier onze uitgebreide handleiding om de identificatie goed te doorlopen.

  • Wij vragen om een foto van uzelf te maken als u zich met een smartphone identificeert. Hiermee controleren we dat u de persoon bent op het identiteitsbewijs. Wij gebruiken de foto nergens anders voor.

  • Alle geldige Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten hebben een NFC-chip. In de NFC-chip staan de gegevens van het document digitaal opgeslagen.

  • Leg het identiteitsbewijs gesloten op een stevige ondergrond. Zit er een hoes om de telefoon of identiteitsbewijs, verwijder deze dan eerst. Leg de telefoon op het identiteitsbewijs. Wacht tot het scannen helemaal klaar is. Lukt het na een aantal pogingen nog niet? Kies dan in de Identificatie app voor “Annuleren” en vervolgens voor “Het scannen lukt niet, stap overslaan”.

  • Kan uw smartphone de NFC niet uitlezen dan slaat de Identificatie app deze stap automatisch over. U krijgt deze stap dan niet te zien.

  • Wij vragen om een foto van uzelf te maken tijdens het identificatieproces. Hiervoor is een smartphone nodig omdat de kwaliteit van de camera's van de meeste computers of laptops onvoldoende is.

  • Als u er niet uitkomt, neem dan contact op.

Identificeren mederekeninghouder

  • Samen met de overheid werken wij aan de bestrijding van fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Daarom moeten wij de identiteit van al onze klanten controleren. Zo weten wij wie de eigenaren van een rekening zijn. Met een eigen e-mailadres krijgt een mede-rekeninghouder toegang tot de rekening, kan zich identificeren, akkoord gaan met de voorwaarden en de eigen gegevens bijwerken.

  • Met dit formulier kunt u aangeven welke rekeninghouder blijft bestaan. Het formulier en de aanvullende gegevens kunt u uploaden in uw persoonlijke omgeving door bij 'Mijn Gegevens' te kiezen voor 'Document uploaden'. Meer informatie over rekeninghouders vindt u op deze pagina.

  • Alle rekeninghouders en betrokkenen bij een beleggingsrekening moeten zich identificeren. Blijft een klantdossier incompleet dan is de rekening geblokkeerd. Met een blokkade kunt u beleggingen wel verkopen, storten en opnemen is niet meer mogelijk.

  • Wij gebruiken het e-mailadres om u persoonlijk te kunnen benaderen. Dit is de manier waarop onze dienstverlening is ingericht. Wij hebben van alle rekeninghouders een uniek e-mailadres nodig. Door het inloggen met een eigen e-mailadres gaat u ook akkoord met onze rekeningvoorwaarden.

  • Wij begrijpen dat het vervelend is dat u niet direct kunt inloggen. Wij zijn verplicht uw aangeleverde gegevens handmatig te controleren. Dit kan een aantal dagen duren.

Blokkade op rekening

  • Een geblokkeerde rekening kunt u deblokkeren door uw gegevens bij te werken. Hiervoor staat een mededeling voor u klaar in uw persoonlijke omgeving. Na het doorlopen van de stappen controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de blokkade daarna kan worden opgeheven.

  • Met deze blokkade kunt u beleggingen verkopen. Opnemen en storten is niet mogelijk. U kunt de rekening deblokkeren door uw gegevens bij te werken. Hiervoor staat een mededeling klaar in uw persoonlijke omgeving. Na het doorlopen van de stappen controleren wij de gegevens. Het kan enkele dagen duren voordat de blokkade daarna kan worden opgeheven.

  • Normaal gesproken staat de mededeling in het midden van de pagina. Ziet u deze mededeling niet ga dan naar dit formulier. Log eerst in. Daarna komt u uit bij de pagina waar u de gegevens kunt invullen. Let op dat u met de juiste gegevens inlogt. Gaat het om een gezamenlijke rekening met meerdere rekeninghouders? Elke betrokkene heeft een eigen persoonlijke inlog. Dit bestaat uit een e-mailadres en wachtwoord.

  • Wij begrijpen dat u de rekening graag snel weer in gebruik wilt nemen. Wij hebben echter enkele dagen nodig om de aangeleverde gegevens te controleren. Dit geldt ook als de aangeleverde gegevens en de beperking elkaar gekruist hebben.

  • Hebt u een gezamenlijke rekening met meerdere rekeninghouders dan moeten alle betrokkenen zich identificeren en de gegevens bijwerken. Mogelijk is het klantdossier nog niet compleet van elke betrokkene? Hiervoor moet iedere betrokkene met een eigen e-mailadres en wachtwoord combinatie inloggen op de rekening. Daar staat een mededeling klaar. Geen inloggegevens? Neem dan contact op.

  • Dit ziet u terug in uw persoonlijke omgeving. Log in en selecteer links het betreffende rekeningnummer. Kies vervolgens voor Rekening, Instellingen wijzigen en Rekeninghouders. Hier ziet u alle betrokkenen bij de rekening.

Geselecteerde fondsen

Er zijn nog geen fondsen geselecteerd. Ga naar de Fondsselector en voeg uw fondsen toe.
Rendement & risico
Morningstar

Uw fondsen hebben een risico van 7 of minder

Klik op de link "Toon risicometer" voor het risico per fonds.

Geselecteerde fondsen

Hier vindt u uw geselecteerde fondsen. Bekijk uw selectie en koop uw fondsen eenvoudig aan.

Sluiten