Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.



Service & Contact

Veelgestelde vragen - Transacties

Fonds aan- en verkopen

Hoe kan ik een opdracht plaatsen in Mijn Robeco?

Kies in Mijn Robeco in het menu voor Opdracht plaatsen en vervolgens voor Aankopen of Verkopen. Beide keuzes leiden u naar de pagina Fondsen aan- en verkopen. Op deze pagina kunt u uw huidige fondsen aan- of verkopen en met de knop ‘Fonds toevoegen’ nieuwe fondsen toevoegen aan uw portefeuille. Na controle en akkoord worden de opdrachten als één totaalopdracht verstuurd.

Hoe kan ik een extra opdracht inleggen of mijn huidige opdracht wijzigen of annuleren?

Wilt u op een later tijdstip dezelfde dag een nieuwe opdracht doen of bestaande opdrachten aanpassen of annuleren, dan kan dat in Transactieoverzicht via de knop 'Opdracht aanpassen'.
Let op: u kunt belegginsopdrachten alleen dezelfde dag vóór 14:00 wijzigen of annuleren.

Wanneer wordt mijn beleggingsopdracht uitgevoerd?

In principe worden opdrachten die u op een werkdag vóór 14:00 uur inlegt de volgende werkdag uitgevoerd (Schema 1). Uw opdrachten van vrijdag ná 14:00 worden in de regel dan dus op dinsdag verwerkt.

Schema 1: (normale dagen)

Inleg opdrachtTijdVerwerkingUitvoering opdracht
Dag 1Vóór 14:00 uurDag 1Dag 2
Dag 1Ná 14:00 uurDag 2Dag 3


Uitzonderingen feestdagen:
In verband met een feestdag (in Nederland, Luxemburg of buiten de EU) kan het voorkomen dat de uitvoering van uw ingelegde opdrachten later plaatsvindt. In onze Agenda vindt u een maandoverzicht van deze feestdagen, welke fondsen dit betreft en wat dit specifiek betekent voor het handelen in deze fondsen.

Nederland:
Opdrachten die vóór 14:00 uur de dag vóór een feestdag zijn ingelegd op de dag ná deze feestdag worden uitgevoerd (Schema 2).

Schema 2: (NB dag 2 is de feestdag)

Inleg opdrachtTijdVerwerkingUitvoering opdracht
Dag 1 (dag vóór feestdag)Vóór 14:00 uurDag 2Dag 3
Dag 1 (dag vóór feestdag)Ná 14:00 uurGeen inleg mogelijkGeen inleg mogelijk
Dag 2 (feestdag)Vóór 14:00 uurGeen inleg mogelijkGeen inleg mogelijk
Dag 2 (feestdag)Ná 14:00 uurDag 3Dag 4
Dag 3 (normale dag)Vóór 14:00 uurDag 3Dag 4
Dag 3 (normale dag)Ná 14:00 uurDag 4Dag 5

Let op: vanaf 14:00 uur vóór de feestdag tot 14:00 uur op de feestdag zelf is het niet mogelijk om een opdracht te geven.

Luxemburg
Een groot deel van de Robeco-fondsen is in Luxemburg geregistreerd. Luxemburg kent, naast de algemene feestdagen, ook enkele extra feestdagen. Op en rond deze dagen wordt een opdracht voor een Luxemburgs fonds op een zelfde wijze behandeld als in schema 2.

Let op: voor opdrachten in niet-Luxemburgse fondsen geldt echter een administratieve afwijking. Deze worden wél op de Luxemburgse feestdag verhandeld (zoals in schema 1), maar u ziet de verwerking daarvan pas een dag later in uw rekeningoverzicht op Mijn Robeco.

Buiten de EU
Van sommige Robeco-fondsen is het merendeel van de beleggingen genoteerd aan beurzen buiten de EU, die aparte feestdagen kennen. Opdrachten in deze fondsen die vóór 14:00 uur twee dagen vóór een regionale feestdag zijn gegeven, worden de dag vóór deze feestdag uitgevoerd.

Schema 3: (NB dag 3 is de feestdag)

Inleg opdrachtTijdVerwerkingUitvoering opdracht
Dag 1 (2 dagen vóór feestdag)Vóór 14:00 uurDag 1Dag 2
Dag 1 (2 dagen vóór feestdag)Ná 14:00 uurGeen inleg mogelijkGeen inleg mogelijk
Dag 2 (dag vóór feestdag)Vóór 14:00 uurGeen inleg mogelijkGeen inleg mogelijk
Dag 2 (dag vóór feestdag)Ná 14:00 uurGeen inleg mogelijkGeen inleg mogelijk
Dag 3 (feestdag)Vóór 14:00 uurGeen inleg mogelijkGeen inleg mogelijk
Dag 3 (feestdag)Ná 14:00 uurDag 4Dag 5
Dag 4 (normale dag)Vóór 14:00 uurDag 4Dag 5
Dag 4 (normale dag)Ná 14:00 uurDag 5Dag 6

Let op: Vanaf 14:00 uur twee dagen vóór de regionale feestdag, tot 14:00 uur op de feestdag zelf is het niet mogelijk om opdrachten voor deze regionale fondsen te geven.

De verwerking van uw opdrachten ziet u door de feestdag pas een dag na de feestdag in uw Transactieoverzicht. Uw opdrachten zijn uiteraard wel met de juiste transactiekoers verrekend.

Hoe worden bedragen als gevolg van een fonds aan- of verkoop bijgeboekt of afgeschreven?

Beleggingsfondsen hebben nog maar één handelsmoment per dag met de beleggingsinstelling als tegenpartij. Daarom koopt of verkoopt u niet op het moment dat u de opdracht opgeeft, maar tegen de eerstvolgende koers op de volgende beursdag. Het bedrag wordt vervolgens op de dag van uitvoering van de opdracht automatisch op uw rekening bijgeboekt of afgeschreven. De bijboeking of afschrijving gebeurt altijd via uw Roparco. Om recht te hebben op de koers op de eerstvolgende handelsdag moet u dan wel uw opdracht voor 14.00 uur geplaatst hebben, de zogenaamde cut-off tijd. Deze cut-off tijd is dus het uiterste aanlevertijdstip voor uw beleggingsopdracht

Hoe wordt mijn opdracht uitgevoerd?

Dagelijks verzamelen wij alle koop- en verkoopopdrachten van onze klanten. Onze beleggersgiro verrekent die individuele opdrachten tot één verzamelopdracht per beleggingsinstelling. Die verzamelopdrachten geven wij door aan banken die de opdrachten vervolgens uitvoeren met de betreffende fondsen. In de selectie van die banken proberen wij het best mogelijke resultaat voor uw beleggingsopdracht te behalen. Hierbij wegen de factoren prijs (transactiekoers) en uitvoeringskosten het zwaarst, maar wordt ook rekening gehouden met de snelheid van uitvoering, de waarschijnlijkheid van uitvoering en de kwaliteit en kosten van de afwikkeling. Welke banken wij geselecteerd hebben hangt af van het soort product:

Open-end fondsen
Wij geven de beleggingsopdrachten voor deze producten door aan RBC Investor Services Bank SA, gevestigd te Luxemburg. RBC Investor Services Bank SA geeft uw beleggingsopdracht door aan de administrateur van de beleggingsinstelling. Soms is RBC Investor Services Bank SA zelf door de beleggingsinstelling aangewezen als administrateur.

Closed-end fondsen en gestructureerde producten
Bij gestructureerde producten met een vaste looptijd of closed-end beleggingsfondsen met een vaste looptijd, hebben wij het volgende beleid:

  • Als het product aan de beurs is genoteerd, dan geven wij uw beleggingsopdracht, eventueel gegroepeerd met beleggingsopdrachten van andere klanten, door aan Rabobank International. Uw beleggingsopdracht wordt dan uitgevoerd op de beurs, waarbij de koers tot stand komt op basis van vraag en aanbod. Als er weinig vraag of aanbod is, dan kunnen wij als tegenpartij optreden om tot een goede prijsvorming te komen, zodat het best mogelijke resultaat kan worden behaald. Dit zijn wij echter niet verplicht.
  • Als het product niet aan de beurs is genoteerd, dan zullen wij de order doorgeven aan de beheerder van het product. De verkoopkoers wordt dan gebaseerd op de intrinsieke waarde minus een afslag.

Geen afwijkende instructies
Het doorgeven en uitvoeren van orders is een volledig gestandaardiseerd proces. Daarom kunnen wij uw specifieke instructies die afwijken van ons order-uitvoeringsbeleid slechts in zeer uitzonderlijke gevallen uitvoeren. Voor zover wij toch een specifieke instructie, die afwijkt van het ons order-uitvoeringsbeleid, voor u uitvoeren, dient u zich te realiseren dat dit ons kan beletten om bij de uitvoering van de desbetreffende order het best mogelijke resultaat te behalen.

Bijzondere omstandigheden
Indien er sprake is van bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld het uitvallen van ordersystemen en/of grote drukte in het orderverkeer dan kunnen wij er niet aan gehouden worden de order overeenkomstig dit beleid uit te voeren. Wij zijn dan niet aansprakelijk voor de hierdoor ontstane schade, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld van onze kant.

Tegen welke transactiekoers wordt mijn beleggingsopdracht uitgevoerd?

Voor beleggingsfondsen is er één handelsmoment per dag. Om recht te hebben op de koers van de eerstvolgende beursdag dient u uw opdracht vóór 14.00 uur te plaatsen, de zogenaamde cutoff tijd. Anders wordt het de eerstvolgende koers op de eerstvolgende beursdag.

Bepaling transactiekoers
De transactiekoers is gebaseerd op de intrinsieke waarde
, ook wel aangegeven met de Engelse term NAV (Net Asset Value). Dit komt kortweg neer op de totale waarde van de onderliggende beleggingen van dat fonds, gedeeld door het aantal uitstaande aandelen van dat fonds. Het uitgangspunt hierbij is dat de waardering wordt gebaseerd op de laatst beschikbare slotkoers ná cutoff van het fonds.

NAV-berekening
Omdat er internationaal belegd wordt door de diverse Robecofondsen, hebben zij te maken met verschillende tijdzones. Voor de beleggingen in o.a. Europa en de Verenigde Staten maken zij voor de NAV-berekening gebruik van de slotkoersen van (eind) dag 1. In een aantal landen is dan echter (nog) geen slotkoers beschikbaar van ná de cutoff van het fonds. Voor fondsen die o.a. in Azië beleggen wordt dan een recentere koers gebruikt voor de NAV-berekening van de intrinsieke waarde. Er wordt dus een ‘snapshot’ gemaakt van de koers gedurende dag 2. Vervolgens wordt, na controle en goedkeuring, de transactiekoers in de loop van de ochtend officieel bekend gemaakt via het koersoverzicht op de website. Daarna wordt de koers zichtbaar in uw portefeuille.

Waar kan ik mijn openstaande en verwerkte opdrachten terugvinden?

Een overzicht van al uw openstaande en verwerkte opdrachten vanaf 2 april 2013 vindt u op Mijn Robeco, onder Transactieoverzicht. Alle opdrachten en uw fiscaal jaaroverzicht van vóór die datum vindt u terug onder Rekeningdetails.

Opnemen

In Mijn Robeco kunt u in het menu via Opdracht plaatsen en vervolgens Overboeken een bedrag overmaken naar de tegenrekening die u aan ons heeft doorgegeven.

Wanneer wordt mijn overboeking uitgevoerd?

Opnames op werkdagen voor 10:00 uur, worden in de loop van de ochtend bijgeschreven op uw tegenrekening. Opnames voor 13:45 uur worden over het algemeen dezelfde werkdag nog op uw tegenrekening bijgeschreven.

Hoe kan ik een bedrag opnemen uit mijn beleggingsfondsen?

U kunt enkel geld overboeken naar de tegenrekening vanaf Roparco, het spaargedeelte binnen uw rekening. Heeft u geen Roparco saldo? Dan kunt u een (deel van) uw beleggingen verkopen ten gunste van Roparco. Doet u dit op een beursdag voor 14:00u, dan kunt u deze opbrengst de eerstvolgende beursdag met een overboeking opnemen naar uw tegenrekening.

Storten

Hoe stort ik geld op mijn Robecorekening?

U kunt eenvoudig een storten op uw Robecorekening met iDEAL. Wilt u liever zelf storten vanaf uw bank, uw storting automatisch belegd hebben of maandelijks automatisch storten? Bekijk dan onze andere stortingsmogelijkheden.

Wanneer wordt mijn storting verwerkt?

Geeft u uw storting op Roparco op een werkdag vóór 12:00 uur aan uw bank door, dan is uw overboeking in de regel de volgende werkdag voor 10:00 uur bijgeschreven op uw Robecorekening. Uw storting is al wel vanaf de overboekingsdatum rentedragend.

Let op: een iDEAL storting is niet direct bijgeschreven, maar staat binnen twee werkdagen op uw rekening.

Waarom is mijn storting teruggeboekt?

Wanneer u een storting direct ten gunste van uw eigen Robecorekeningnummer heeft gedaan in plaats van het centrale rekeningnummer wordt uw storting teruggeboekt. Wij willen u verzoeken om stortingen te doen ten gunste van het centrale rekeningnummer van Robeco t.w.: NL75 RABO 0300 0000 14 t.n.v. Robeco, met als omschrijving alleen het rekeningnummer waar de storting voor is bedoeld.
Wilt u een storting doen vanaf een bekende tegenrekening? Stort dan eenvoudig met iDEAL. Dan weet u zeker dat het goed gaat.

Maandbeleggen/periodieke incasso

Op onze pagina over Maandbeleggen vindt u alle informatie om met (kleine) bedragen doelgericht vermogen op te bouwen. Direct een maandelijkse incasso instellen? Dit kan in Mijn Robeco onder Storten/Incasso.

Wanneer vindt mijn incasso plaats?

Uw maandelijkse incasso wordt rond de 27ste van elke maand van uw tegenrekening afgeschreven. Valt dit in het weekend, dan verschuift de incassodatum naar de eerstvolgende werkdag.

Let op: vanwege de feestdagen vinden de incasso’s in de decembermaand vaak eerder plaats.

Hoe kan ik mijn incasso wijzigen of stopzetten?

U kunt uw maandelijkse incasso eenvoudig wijzigen of stopzetten in Mijn Robeco onder Storten/Incasso. Hier kunt u zowel het bedrag als de verdeling van uw maandelijkse incasso wijzigen. Uw oude instellingen komen hiermee automatisch te vervallen.
Wilt u uw lopende incasso (tijdelijk) stopzetten? Dan verwijdert u het vinkje voor de tekst ‘Ik machtig Robeco om maandelijks onderstaande opdracht uit te voeren'. Er verschijnt dan een pop-up waarin u deze opdracht kunt bevestigen.

Wanneer is de wijziging van mijn incasso-opdracht doorgevoerd?

Geeft u een wijziging door voor een bestaande incasso-opdracht? Dan dient deze minimaal 7 werkdagen vóór de nieuwe incassodatum vóór 18:30u door te geven. De wijziging zal dan nog diezelfde maand doorgevoerd worden.

Dividend

Op onze Dividendpagina vindt u een overzicht van alle dividend-uitkerende Robecofondsen en de dividendbetalingen.

Waar kan ik mijn dividend of rente-uitkering terugvinden?

Informatie over uw persoonlijke dividend of rente-uitkering(en) vindt u terug in Mijn Robeco onder Transactieoverzicht. Deze zijn vaak iets later dan de dag van de uitkering zichtbaar in uw saldo.

Waarom staat de ingehouden dividendbelasting op het jaaroverzicht?

Nederlandse dividendbelasting kunt u in beginsel verrekenen met de door u te betalen inkomstenbelasting. Voor buitenlandse dividendbelasting hangt het af van het desbetreffende land. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de Belastingdienst of een belastingadviseur.

Hoe kan ik een dividenduitkering op Roparco laten storten?

Dividenduitkeringen worden automatisch en kosteloos voor u herbelegd. U kunt het ook contant laten uitkeren op uw Roparco spaartegoed. Pas deze keuze aan via rekeninginstellingen in Mijn Robeco onder 'Dividenduitkering'.

Mijn dividend wil ik automatisch herbeleggen. Hoe regel ik dat?

Het herbeleggen van dividend is kosteloos en gebeurt automatisch. Als u heeft aangegeven dat het contant uitgekeerd moet worden en u wilt dit weer aanpassen dan kunt u dit via Mijn Robeco bij “Dividenduitkering”. Vanaf dat moment wordt uw dividend weer automatisch herbelegd.