Vakantiegangers boeken hun reis steeds vaker online. Ze struinen internet af, op zoek naar de beste aanbieding, en laten zich graag leiden door de ervaringen van anderen. Een van de bedrijven die daarvan profiteert is TripAdvisor.

Bent u al met vakantie of vertrekt u binnenkort? Grote kans dat u de reis via internet heeft geboekt. De omzet uit online boekingen is de afgelopen drie jaar wereldwijd met 10 procent per jaar gestegen en zal de komende jaren naar verwachting verder groeien, met 8 tot 9 procent per jaar, zo voorspelde Barclays Capital onlangs. Op dit moment is ongeveer 40 procent van de wereldwijde omzet uit reizen afkomstig uit internetboekingen. En dat percentage stijgt alleen maar, in Europa en de VS zelfs tot meer dan 50% over drie jaar.

Volgens Jack Neele, fondsbeheerder bij Robeco, profiteren diverse bedrijven van deze ontwikkelingen. "Reisaanbieders kunnen vakantiegangers met een smartphone 24 uur per dag benaderen met bijvoorbeeld locatiegebonden aanbiedingen of persoonlijke berichten", noemt hij als voorbeeld.
 
100 miljoen beoordelingen
Een andere trend is dat consumenten bij hun boeking steeds meer de ervaringen van andere reizigers laten meewegen. En omdat steeds meer vakantiegangers een smartphone of tablet meenemen op vakantie, stijgt het aantal reviews op internet ook nog eens explosief.

Websites die reviews van reizigers publiceren doen goede zaken. Een dominante speler op dit gebied is TripAdvisor, dat actief is in meer dan dertig landen en beschikt over een database van meer dan 100 miljoen beoordelingen van hotels, restaurants en vakantiebestemmingen. Behalve een vaste website beschikt TripAdvisor ook over een mobiele site met speciaal ontwikkelde apps.

"Naast inkomsten uit traditionele advertenties haalt TripaAdvisor een groot deel van de omzet uit vergoedingen die reisaanbieders betalen voor elke bezoeker die via de site van TripAdvisor naar hen doorklikt", legt Neele uit.
 
Toenemende concurrentie
Dit blijkt een lucratieve business. Sinds de beursgang in 2011 is de omzet van TripAdvisor jaarlijks met gemiddeld ruim 20 procent gegroeid. En er ligt volgens Neele nog meer groei in het verschiet. "Dat is mede te danken aan de toenemende concurrentie tussen reiswebsites als Expedia en Booking.com (eigendom van Priceline). Zij groeiden aanvankelijk door marktaandeel af te snoepen van traditionele reisbureaus, maar de rek is er nu grotendeels uit. Nu gaan deze bedrijven met elkaar de strijd aan. Dit doen zij onder andere via advertenties op TripAdvisor." Expedia en Booking.com plaatsen zelf ook reviews op hun website, maar echt concurrerend zijn ze niet, meent Neele. "TripAdvisor trekt meer bezoekers, omdat die site meer reviews heeft en informatie van verschillende aanbieders, zodat consumenten beter prijzen kunnen vergelijken."
 
Meer weten hoe u als belegger kunt inspelen op deze trend? Klik op: https://www.robeco.nl/beleggingskans/reiswebsites-nemen-grote-vlucht/index.jsp