Chinezen vieren massaal vakantie in het buitenland en ze zijn bovendien big spenders. Fabrikanten van luxegoederen varen er momenteel wel bij.

China slaat zijn vleugels uit; niet alleen op zakelijk gebied, maar ook in het toerisme. Vorig jaar reisden 57 miljoen Chinezen naar het buitenland, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2005. Dit aantal zal volgens de Wereldhandelsorganisatie de komende zeven jaar nog verder toenemen, naar 100 miljoen.

Vanwege de ligging dichtbij huis is Azië veruit favoriet als vakantiebestemming: bijna twee derde van de Chinese toeristen bleef vorig jaar op het eigen continent. Europa staat op de tweede plaats, gevolgd door de VS en Australië.
 
Vermogend
De Chinese vakantiegangers zijn relatief jong: 71 procent van hen is jonger dan 45 jaar. Ze komen vooral uit de grote steden en zijn veelal hoog opgeleid en relatief vermogend.

Dat laatste vertaalt zich in de uitgaven op vakantie. Van alle nationaliteiten geven Chinezen momenteel het meeste geld uit aan vakantietrips. Zeven jaar geleden bekleedden ze nog een bescheiden zevende plaats op de lijst van 'World's Top Tourism Spenders' van de Verenigde Naties, maar vorig jaar stootten ze door naar de toppositie. Chinese toeristen gaven toen 102 miljard dollar uit over de grens, vijf keer zoveel als in 2005 en ruim 20 miljard dollar meer dan Duitsers en Amerikanen, die de lijst voorheen aanvoerden.

De toename is vooral het gevolg van de groeiende welvaart en de opkomende middenklasse. Daarnaast speelt een versoepeling van eerdere beperkingen op buitenlandse reizen een rol.

Taks op luxegoederen
Chinese toeristen staan erom bekend dat ze prijsbewust zijn in hun uitgaven aan vervoer, accommodatie, eten en drinken. In winkelcentra daarentegen laten ze hun geld flink rollen. Ongeveer een derde van het totale vakantiebudget gaat op aan winkelen, zo blijkt uit cijfers van het Chinese Bureau voor Toerisme.

"In China wordt een forse belasting geheven op luxe goederen", geeft Jack Neele, fondsbeheerder bij Robeco, als verklaring voor de Chinese kooplust. "Het prijsverschil ten opzichte van Europa loopt soms wel op tot 30 procent. Afgezet tegen de prijs van een handtasje van 1.000 euro is dat behoorlijk veel. Dat maakt het voor Chinezen aantrekkelijker om in het westen te winkelen. Er worden zelfs shopping trips naar Europa georganiseerd voor rijkere Chinezen."

De voorliefde voor luxegoederen heeft volgens Neele ook te maken met de Chinese cultuur: "Chinezen zijn meer gericht op imago en het tonen van rijkdom dan bijvoorbeeld Indiërs."
 
Afzwakking
Fabrikanten van luxegoederen profiteren van de grote belangstelling van Chinese toeristen en zakenlieden. Maar de vraag naar deze producten lijkt de laatste tijd wel af te vlakken, als gevolg van de economische groeivertraging van China. "Enkele fabrikanten van luxehorloges zeiden onlangs tegen mij dat ze zich momenteel wat minder richten op China en meer op de VS", bevestigt Neele. "Zij zien de Amerikaanse economie langzaam aantrekken, terwijl er uit China signalen komen van een afzwakkende groei."