Veel sectoren lijden onder de economische crisis, maar dat geldt niet voor de markt van vitaminen, voedingssupplementen en sportvoeding. Die groeit als nooit tevoren. In veel landen slaat de vergrijzing toe, waardoor er meer vraag is naar producten die ouderen helpen zo lang mogelijk gezond te blijven. Daarnaast is er wereldwijd meer aandacht voor preventie, om de uitdijende zorgkosten in de hand te houden. Het slikken van vitaminen en voedingssupplementen moet kostbare doktersbezoekjes en behandelingen uitsparen.

1 op 3 volwassenen is te zwaar
Een andere belangrijke groeifactor is de toename van obesitas. Wereldwijd is meer dan één op de drie volwassenen te zwaar. Steeds meer consumenten worden zich bewust van de schadelijke gevolgen van overgewicht voor de gezondheid en de voordelen van lichaamsbeweging. Dat leidt tot een toenemende vraag naar producten die helpen om fit te zijn.

Sportvoeding
Een van de sterkst groeiende deelsegmenten in de markt voor gezondheidsvoeding is de handel in sportvoeding. Steeds meer jonge consumenten, die veel sporten, nemen deze producten af. Daarnaast is het een innovatieve markt, die zich uitbreidt van bodybuilding naar een gezonde levensstijl. Naast producten die extra energie leveren voordat je gaat sporten, gebruiken sporters bijvoorbeeld ook eiwitshakes die het lichaam helpen herstellen na een zware inspanning.

Verdubbeling
"Al deze trends dragen bij aan forse omzetstijgingen voor fabrikanten en winkeliers die deze middelen maken en verkopen", zegt Diederik Basch, aandelenanalist bij het RobecoSAM Sustainable Healthy Living Fund. "Alleen al in de Verenigde Staten ging er vorig jaar 32 miljard dollar om in dit segment. Dat betekent een verdubbeling in 14 jaar tijd. Maar ook in Europa en Azië groeit deze markt hard." Niet alleen fabrikanten van vitaminen en voedingssupplementen doen goede zaken, maar ook speciaalzaken die deze producten verkopen, zoals de Amerikaanse winkelketens GNC en The Vitamin Shoppe.

Versnipperd
De markt voor vitaminen en voedingssupplementen is wel versnipperd. Dat biedt volgens Basch ruimte voor consolidatie. Hier is vorig jaar al een begin mee gemaakt, toen de Britse levensmiddelengigant Reckitt Benckiser – na een overnamestrijd met het Duitse Bayer – voor 1,4 miljard dollar de Amerikaanse vitaminemaker Schiff inlijfde. Daarnaast doen bedrijven als Procter & Gamble, DSM en Pfizer met enige regelmaat kleine overnames. Basch verwacht in de toekomst meer overnames. "Steeds meer levensmiddelenbedrijven zien het groeipotentieel van deze markt. Bovendien is in deze sector schaalgrootte van belang, omdat dit leidt tot een groter distributienetwerk en kwantumkorting bij leveranciers."

Good Manufacturing Practices
Een andere factor die de overnamehonger aanwakkert is de invoering van zogeheten Good Manufacturing Practices in de voedingsmiddelenindustrie, een systeem dat de kwaliteit van producten moet waarborgen. Basch: "Het is belangrijk om aan deze richtlijnen te voldoen. Fabrikanten die het op dit terrein goed doen, kunnen ook aantrekkelijk zijn voor andere ondernemingen."

Klik hier om meer te weten over het beleggingspotentieel van deze gezondheidstrend.

risicometer-6.gif