De presentatie van de nieuwe iPhone is niet alleen interessant voor gadgetfreaks. Ook beleggers houden zo´n presentatie in de gaten. Voor Jack Neele, Robeco’s portfoliomanager van Global Consumer Trends Equities, is de aankondiging van nieuwe prijzen belangrijke informatie.

1. Heb je naar de presentatie van Apple gekeken? Is zo’n presentatie meer een marketing-event of haal je er als belegger nog relevante info uit?
Natuurlijk is het ook een marketing-event, maar het blijven altijd ‘must-see events’, aangezien de gehele industrie gespannen uitkijkt naar waar Apple nu weer mee komt. De introductie van de iPhone5S als de komst van een ‘goedkopere’ plastic iPhone (iPhone5C) waren echter al uitgelekt. Dus er was weinig schokkend nieuws. Wel was de TouchID (authentication/inloggen met je vingerafdruk) en ook de mogelijkheid tot betalen in de iTunes Store nieuw.

2. Wat is voor jou de belangrijkste conclusie na de presentatie?
De grootste verrassing was de prijs van de iPhone5C. Met $549 zonder contract is dit niet een telefoon die direct zal aanslaan in opkomende markten of de concurrentie met Android-telefoons kan aangaan. De meeste analisten hadden $299-$399 verwacht. Apple blijft zich hiermee beperken tot de high-end markt, hetgeen natuurlijk ook het meest winstgevende gedeelte is. Analisten en beleggers hadden echter op meer gehoopt, waardoor de koers van de aandelen Apple na aankondiging van de nieuwe telefoons enkele procenten daalde.

3. Wat vond je van de reacties?
De tweet van Nokia vond ik erg leuk, omdat Apple nu ook met verschillende kleuren komt. Daarnaast was er een leuke video van Marc Benioff, CEO van Salesforce.com die de 5S (S=Same) en 5C (C=cheap) enigszins belachelijk maakte.

4. Wat vind je van de koers/winst-verhouding van het bedrijf?
De koers/winstverhouding van Apple is relatief laag (12x de winst over 2013), maar dat geeft ook aan dat de markt lage verwachtingen heeft in termen van omzet en winstgroei. De winst per aandeel zal bijvoorbeeld naar verwachting dit jaar met 11% dalen ten opzichte van 2012. De omzet zal na een stijging met 45% in 2012 de komende jaren slechts met zo’n 7-8% zal groeien.

5. Hoe belangrijk is Apple in je portefeuille?
Binnen Robeco Global Consumer Trends Equitites hebben wij ons belang in Apple begin 2013 verkocht, aangezien wij een verschuiving naar goedkopere telefoons voorzagen doordat de penetratie van smartphones in ontwikkelde markten al behoorlijk hoog is. Wij geven momenteel de voorkeur aan bedrijven zoals TripAdvisor, die profiteren van het feit dat consumenten tegenwoordig allemaal een smartphone hebben en die op ieder moment van de dag de TripAdvisor app kunnen gebruiken voor een hotelreservering bijvoorbeeld. Apple blijft overigens een uitstekende onderneming, maar wij denken dat we naar de toekomst toe betere rendementen mogen verwachten van bedrijven die het bezit van smartphones uitnutten in plaats van de verkoop van smartphones zelf. Het aandeel Apple is dit jaar met circa 10% gedaald, terwijl de aandelen TripAdvisor met circa 70% zijn gestegen.