Grote aanbieders, zoals Samsung, Apple, HTC, Acer, Motorola, HP en Sony, brengen naast hun topmodellen steeds meer goedkopere smartphones en tablets op de markt. Dat zijn bijvoorbeeld de Moto G (een goedkope versie van Motorola's Moto X), de felgekleurde iPhone 5C van Apple en de Galaxy Pocket Neo van Samsung. Ze bieden iets minder functies in ruil voor een vriendelijker prijs.

Opkomende markten
De budgettelefoons zijn vooral bestemd voor opkomende markten, zegt Jack Neele, beheerder van het Robeco Global Consumer Trends Equities fonds. "Daar moet voor fabrikanten de groei vandaan komen. In ontwikkelde markten is de penetratie van smartphones al redelijk groot."

Terwijl Samsung en Apple de Europese en Amerikaanse markt domineren, ondervinden ze in opkomende landen stevige concurrentie van lokale partijen. Zo verkocht het Chinese concern Huawei in het derde kwartaal van 2013 maar liefst 12,7 miljoen smartphones in eigen land. Daarmee is Huawei volgens onderzoeksbureau Strategy Analytics inmiddels wereldwijd de derde aanbieder van smartphones, na Samsung en Apple. Een andere belangrijke Chinese smartphonefabrikant is Xiaomi, dat vorig jaar 20 miljoen telefoons verkocht, een afzet die het bedrijf komend jaar wil verdubbelen.

50 dollar
Deze bedrijven concurreren op prijs, want dat speelt in opkomende markten een grote rol. De smartphones van Xiaomi bijvoorbeeld worden aangeboden voor eenderde van de prijs van de nieuwste iPhone. Volgens de financiële nieuwssite Nikkei Asian Review hebben enkele Aziatische bedrijven zelfs smartphones voor 50 dollar in de planning staan. Dat maakt het voor spelers als Apple, die in een hoger segment opereren, lastig om een groot marktaandeel te veroveren.

Consumenten in ontwikkelde landen letten bij de aankoop van een smartphone vooral op de functionaliteit. Maar volgens Neele wordt ook hier de prijs een steeds belangrijker criterium. "De innovatie in smartphones neemt de laatste tijd af, waardoor consumenten minder redenen zien om een nieuwe telefoon aan te schaffen", licht hij toe. "Als een telefoonfabrikant er niet in slaagt om alsnog meer functionaliteit toe te voegen, resteert nog maar één optie: concurreren op prijs." Dit leidt er volgens Neele toe, dat multinationals als Samsung en Apple hun marges de laatste jaren zien dalen: "Apple bijvoorbeeld heeft vorig jaar meer telefoons verkocht, maar de winst is met 10 procent gezakt."

Apps
Wie als belegger wil inspelen op de toenemende vraag naar voordelige smartphones in opkomende markten, kan dit volgens Neele het best doen via een omweg. Beleggen in Chinese smartphone-aanbieders is vaak geen optie, omdat veel bedrijven nog niet beursgenoteerd zijn of uitsluitend een notering hebben op de voor buitenlanders lastig toegankelijke Chinese beurs. Maar Robeco Global Consumer Trends Equities belegt bijvoorbeeld wel in fabrikanten die chips leveren aan makers van mobiele telefoons. Ook kijkt Neele met belangstelling naar aanbieders van apps voor smartphones. "Deze ondernemingen laten wel stijgende winsten zien en zijn daarom in trek op de beurs."

De genoemde financiële instrumenten zijn bedoeld om de lezer te voorzien van informatie, maar geen aanbeveling om financiële instrumenten te kopen of verkopen.

De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.