Zowel zonnebrandcrème als zonnepanelen worden verbeterd met nanodeeltjes. Deze afgerichte moleculen spelen bij steeds meer producten een rol. Beleggers letten vooral op de toeleveranciers die knutselen op molecuulniveau mogelijk maken.

Deze zomer smeren weer miljoenen mensen zonnebrandcrème met nanodeeltjes op hun huid. Deze minuscule deeltjes titaniumdioxide houden UV-straling tegen, zodat je minder snel verbrandt. Te grote deeltjes van deze stof maken zonnebrandcrème stroperig en melkachtig wit, maar dankzij nanotechnologie wordt hij makkelijk smeerbaar en transparant.
Zonnebrandcrème is maar één van de honderden producten die worden verbeterd met nanotechnologie. Nano, afgeleid van het Griekse woord voor dwerg, staat voor 1 miljardste deel van een meter. Bij nanotechnologie draait het om het bewerken en beïnvloeden van moleculen die niet groter zijn dan 100 nanometer.
 
Eigenschappen versterken
Door specifiek deeltjes toe te voegen aan materialen kan de maker allerlei gewenste eigenschappen versterken. De zonnebrandcrème wordt minder melkachtig en zonnepanelen krijgen een hogere opbrengst. Andere voorbeelden zijn waterafstotende kleding, zelfherstellende autolak en light mayonaise. Ook in de medische sector wordt druk geëxperimenteerd met nanotechnologie. Zo worden chemotherapiemedicijnen ontwikkeld die minder schade aanrichten dan de huidige geneesmiddelen. De nieuwe medicijnen beginnen pas te werken als ze op de kankercellen zijn gestuit die ze moeten vernietigen.

Een kritische kanttekening komt van de Consumentenbond, die vindt dat fabrikanten op de verpakking moeten melden als ergens nanodeeltjes in zijn verwerkt, zodat kopers zelf de afweging kunnen maken of ze die producten wel of niet aanschaffen.

Minder ver ontwikkeld dan 3D-printing
Volgens Henk Grootveld, trendwatcher/fondsbeheerder bij Robeco, is nanotechnologie minder ver ontwikkeld dan bijvoorbeeld 3D-printing. ‘De situatie is te vergelijken met 3D-printing vijf jaar geleden. Er zijn veel kansrijke ontwikkelingen, maar het is nog lastig bedrijven aan te wijzen die zullen profiteren van doorbraken in de nanotechnologie.’
Grootveld verwacht wel nieuwe producten die voor aardverschuivingen zorgen in sommige sectoren. ‘Het bedrijf dat het eerst een sterker en lichter materiaal voor vliegtuigen op de markt brengt, zal bijvoorbeeld een van de winnaars zijn. Datzelfde geldt voor ondernemingen die met deze technologie de capaciteit van geheugenchips of accu’s weten te verhogen. Andere veelbelovende producten zijn sprays die afval kunnen afbreken, of dakpannen die tevens als zonnepaneel kunnen dienen.’

Nog geen duidelijke winnaars
Hoewel duidelijke winnaars in de nanorace dus nog op zich laten wachten, hoeft de actieve belegger niet op zijn handen te zitten. ‘Alle universiteiten en grote ondernemingen in de chemie, de voeding, de vliegtuigbouw en de farmacie onderzoeken de mogelijkheden van het manipuleren en bewerken van moleculen’, zegt Grootveld. ‘Chemiebedrijven steken bijvoorbeeld zo’n vijf tot tien procent van hun onderzoeksbudget in dit onderzoek. Onze benadering bij Rolinco en Global Growth Trends is het zoeken naar de toeleveranciers die dat onderzoek mogelijk maken. Wie leveren de emmertjes en de schepjes aan de nano-onderzoekers?’, aldus Grootveld. Een goed voorbeeld is Oxford Instruments. Deze onderneming maakt de microscopen die onmisbaar zijn voor nano-onderzoekers.

Bekijk ook de video: De nieuwe revolutie heet: nano