Het bedrijf Inditex is buiten Spanje misschien niet zo bekend, maar vlaggenschip Zara is dat absoluut wel. Het merk staat bekend om de verkoop van modieuze kleding. Wat zijn de geheimen achter dit succes en waarom belegt Robeco Global Consumer Trends Equities hierin? In gesprek met portefeuillemanager Jack Neele.

Inditex is een Spaanse kledingketen die wereldwijd opereert. Naast het topmerk Zara heeft het bedrijf ook winkels als Pull&Bear, Massimo Dutti en Bershka. Het bedrijf is gevestigd in de havenstad La Coruña in het noordwesten van de provincie Galicië. Veel kleding wordt nog gefabriceerd in de regio Galicië. “Ondanks de internationale groei is Inditex een echt Spaans bedrijf. Daar liggen de wortels. Veel Spanjaarden zijn dan ook trots op het bedrijf, zoals Nederlanders dat zijn op Heineken”, zegt Jack Neele, portefeuillemanager van Robeco Global Consumer Trends Equities.

Inditex past goed bij de beleggingsfilosofie van Global Consumer Trends Equities, zegt Neele. “Wij zijn altijd op zoek naar structurele winnaars en hebben een voorkeur voor bedrijven met sterke consumentenmerken. Het defensieve aandeel Inditex zorgt samen met andere meer op groei gerichte bedrijven voor een goede spreiding binnen de portefeuille.” Hij legt uit waarom het bedrijf zo succesvol is.

Volgens Neele is het risico van modemissers – door kleding in te slaan die klanten niet kopen – laag. “Als je elk jaar maar een beperkt aantal collecties hebt, is de impact van een modemisser heel groot. Het gevolg is grote afschrijvingen en onverkochte voorraden. Maar voor Inditex is dat risico heel laag, omdat de voorraad van goederen onderweg kleiner is. Het duurt alleen een paar dagen langer om deze voorraad in de winkel te kunnen verkopen. Je blijft dan niet zitten met een enorm restant winterkleding dat je in het voorjaar nog moet zien te verkopen.”

“Inditex heeft productiefaciliteiten in Spanje, Portugal, Noord-Afrika en Turkije, dus dicht in de buurt van hun eindmarkt in Europa”, zegt hij. Het bedrijf kan daarom snel kan reageren op veranderingen in het koopgedrag van klanten. De arbeidskosten zijn alleen wel hoger dan in Azië.

Het merk Zara biedt elk jaar veel verschillende collecties die steeds meer mensen naar de winkel trekken, aldus Neele. “Klanten weten dat er elke drie weken iets nieuws is te vinden bij Zara.” Deze korte cyclus is mogelijk door de extreem korte doorlooptijden voor ontwerp, productie en distributie – soms ook wel ‘fast fashion’ genoemd.

In tegenstelling tot Zara heeft de concurrentie elk seizoen in principe maar één collectie, voegt hij toe. “Voor H&M (Hennes & Mauritz) is het bijvoorbeeld moeilijk meer dan één collectie te hebben, omdat de doorlooptijd voor distributie veel langer is. De reden hiervoor is dat H&M de kleding voornamelijk inkoopt in Azië. De productie is in deze regio goedkoper, maar de levertijd naar de Europese markt is veel langer.”