Na bedrijven als Samsung, Sony en Casio, stort ook Apple zich op de smartwatchphonemarkt. Loopt binnenkort iedereen met zo'n horloge vol technische snufjes om zijn pols?

Apple kondigde onlangs met veel tamtam zijn eerste smartwatch aan: de Apple Watch. Dit slimme horloge kan worden gebruikt om te communiceren en navigeren, maar ook lichaamsfuncties te meten, zoals de hartslag. Een speciale app moet de drager stimuleren om meer te bewegen. Daarnaast kunnen straks via dit horloge betalingen worden verricht. De Apple Watch gaat minimaal 349 dollar kosten en is alleen te gebruiken in combinatie met een recente iPhone.
Apple bevindt zich in goed gezelschap. Asus en Motorola staan eveneens op het punt zijn eerste smartwatch te lanceren. Pebble en grotere bedrijven als Samsung, LG, Casio en Sony gingen hen al voor.

Nissan
Ook bedrijven buiten de techsector zien potentie in slimme horloges. Zo wil modehuis Guess volgend jaar met smartwatchproducent Martian een smartwatch op de markt brengen. En autofabrikant Nissan heeft een eigen horloge ontwikkeld, de Nismo, die informatie geeft over het brandstofverbruik en de gemiddelde snelheid. Dit horloge meet ook zaken als de hartslag en lichaamstemperatuur - en in de toekomst ook de hersengolven - om automobilisten te waarschuwen als ze niet fit en geconcentreerd genoeg zijn.

De marktvoorspellingen voor wearables - gadgets die op het lichaam worden gedragen, waaronder de smartwatch - lopen behoorlijk  uiteen. Onderzoeksbureau IHS verwacht dat er dit jaar 50 miljoen wearables over de toonbank gaan. Deloitte mikt op 10 miljoen exemplaren, goed voor een omzet van 3 miljard dollar.

Verlengstuk smartphone
Of het er 50 of 10 miljoen zullen worden, valt nog niet te zeggen. Maar gezien het aantal (geplande) productlanceringen zou je zeggen dat de smartwatch een rage gaat worden.
Toch is Richard Speetjens, fondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends Equities, sceptisch. "Smartwatches zijn nu nog veelal gelinkt aan de smartphone. Het horloge gaat bijvoorbeeld trillen zodra er een bericht op de smartphone binnen komt." Speetjens verwacht niet dat veel mensen bereid zijn om 200 euro neer te tellen voor een verlengstuk van een smartphone. "Er zal een functionaliteit in moeten worden gebouwd die het gebruik van zo'n slim horloge moet aanwakkeren. Denk aan enkele killer-applicaties die deze markt een duwtje in de rug geven."

Speetjens ziet vooral potentie in het monitoren van de gezondheid, zoals het meten van de hart- en polsslag of een stappenteller. "Op dat vlak kan een smartwatch toegevoegde waarde hebben, omdat je een horloge op je lichaam draagt."

Biometrische beveiliging
Een andere interessante toepassing van de smartwatch is het faciliteren van mobiele betalingen, zoals met de Apple Watch. Ook kan het horloge worden gebruikt als marketinginstrument, waarbij de drager een gerichte aanbieding krijgt als hij een winkel passeert.
Daarnaast wordt gewerkt aan de mogelijkheid om het horloge dienst te laten doen als een soort sleutel met biometrische beveiliging. Nadat het horloge aan de hand van uw unieke hartslag uw identiteit heeft vastgesteld, zwaait de deur open of start de computer op.

De grote vraag is wie de markt voor smartwatches zullen gaan domineren. Speetjens verwacht dat dit gevestigde namen zullen zijn, zoals Apple en Samsung. Apple heeft volgens hem de beste papieren. "Apple-producten zijn het meest gebruiksvriendelijk. Apple biedt veel apps aan en heeft een gesloten besturingssysteem."

Maar de smartwatches van de toekomst zullen er volgens de fondsbeheerder wel heel anders gaan uitzien. Fabrikanten moeten echt op zoek gaan naar toegevoegde waarde."