Robeco Global Consumer Trends Equities doet permanent onderzoek naar consumententrends en vertaalt die trends naar een portefeuille met bedrijven die daarvan profiteren. Het fonds ziet op dit moment drie belangrijke bewegingen in de consumentenmarkt: de digitale consument, ontwikkeling van sterke merken en de groeiende middenklasse in opkomende landen. In dit artikel meer over die digitale consument.

Digitalisering heeft een grote verandering tot stand gebracht in consumentengedrag als het gaat om televisiekijken. Zo stelde Time Warner bijvoorbeeld vast dat meer dan 75% van het kijkcijferkanon Game of Thrones NIET op de originele uitzendtijd (zondagavond) wordt bekeken.

Als gevolg van dit veranderend kijkgedrag en de veranderende tv-consumptie, verschuiven uitgaven aan advertenties van traditionele media naar digitale media, zoals zoekmachines en sociale media. Televisiereclame kwam eigenlijk tot anderhalf jaar geleden relatief ongedeerd uit de digitale strijd met een marktaandeel dat stabiel bleef op ongeveer 40%. Maar sindsdien zien we iets veranderen. De uitgaven aan Amerikaanse tv-reclame groeiden niet in 2014 (gecorrigeerd voor de Olympische Spelen) en onder het jongere publiek (12-34 jaar) daalde het kijkerspercentage met 4% à 5%. Dit stimuleert adverteerders niet om tijd vast te leggen in het reclameblok voorafgaand aan het programma. *)
*) Bron: eMarketer, april 2014

Een andere ontwikkeling binnen het televisielandschap en de kabelnetwerken is de opkomst van diverse over-the-top (OTT) aanbieders, die content leveren over het internet zonder tussenkomst van een kabelnetwerk. Naast Netflix, het prototype van een OTT aanbieder, maakte het Amerikaanse HBO onlangs bekend dat men ook over-the-top streaming content gaat aanbieden aan huishoudens.

Nu adverteerders televisie geleidelijk de rug lijken toe te keren, is online de logische stap. Binnen online reclame wint video steeds meer aan belang. Voor online video zijn Google (YouTube) en Facebook de plek waar je moet zijn. Met YouTube beschikt Google over een fantastisch kanaal dat zeker zal profiteren van de verschuiving richting online video. Nu Facebook is gestart met video's die automatisch afspelen in de timeline van de gebruiker, behoort het bekijken van werkelijke content (in plaats van ads) of live events via Facebook ook tot de mogelijkheden. Video is in 2015 iets om in de gaten te houden.

Robeco Global Consumer Trends Equities zoekt binnen de geschetste ontwikkeling naar bedrijven die van deze trend kunnen profiteren.

Lees ook: Belangrijkste consumententrends in 2015