De even jaren scoren op het gebied van sport betreft beter dan de oneven jaren. In de even jaren worden Olympische Spelen en Europese of wereldkampioenschappen voetbal afgehandeld. Deze activiteit zie je niet per se terug in de koers van aandelen in sportgerelateerde bedrijven.

Voor deze bedrijven kan elke zomer een hete sportzomer zijn. Of een koele, natuurlijk. Neem Adidas. Vorig jaar werden de wereldkampioenschappen voetbal gehouden en hoewel Adidas sterk verankerd zit in de voetbalwereld, was het toch geen goed jaar voor het aandeel. De koers van Adidas daalde zelfs met bijna 40%. Jack Neele, fondsmanager van Robeco Global Consumer Trends: “Als de verwachtingen van de beleggers te hoog gespannen zijn, kunnen de resultaten tegenvallen. In die zin lijkt beleggen wel op sport.”

Robeco Global Consumer Trends wil profiteren van de stijgende consumentenbestedingen in de komende tien jaar door te focussen op langdurige trends. Een van die trends is de voorkeur van consumenten voor sterke merken, vooral van de groeiende middenklasse in opkomende landen. Neele: “Ook de sport kent sterke merken. Nike en Adidas spelen al jaren een wedstrijd om het grootste marktaandeel. Nike is vooral sterk vertegenwoordigd in de grote Amerikaanse sporten – basketbal, honkbal en American football. Adidas heeft het daar wat moeilijker en vecht de merkenstrijd met zijn concurrent daarom vooral uit op het voetbalveld en het tennisveld. Deze wedstrijd valt vooralsnog in het voordeel van Nike uit.” Het Amerikaanse concern heeft de jaaromzet de afgelopen drie jaar met een derde zien toenemen tot USD 30,6 miljard, terwijl de inkomsten van Adidas in deze periode met minder dan 10% groeiden tot EUR 14,5 miljard.

Beleggingskansen ziet Neele ook in bedrijven die gezondheidsproducten ontwikkelen als fitnessarmbanden, stappenmeters en andere fitnesstrackers. Neele: ”De toenemende vraag naar deze producten past in een andere trend die wij waarnemen, namelijk dat consumenten zich steeds bewuster gaan gedragen met betrekking tot hun voeding en levensstijl. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat Global Consumer Trends belegt in structurele winnaars. En dan heb ik het niet over individuele sporters. Dat kan wel, hoor: golfer Maarten Lafeber gaf ooit 7.500 preferente aandelen in zichzelf uit om de eerste jaren van zijn carrière te financieren. En wij beleggen ook niet in sportclubs, hoe veel bekers ze ook winnen. Aandelen in voetbalclubs  (Ajax en Manchester United zijn bijvoorbeeld beursgenoteerd) zijn liefhebber-aandelen. Je koopt ze vooral om je club te steunen, niet om je portemonnee te spekken. Onze winnaars, zoals Nike, winnen op het veld, maar vooral op de indexborden!”

Robeco Global Consumer Trends belegt wereldwijd in consumententrends. Het fonds heeft een risico-indicator 6.

Deze publicatie is bedoeld om beleggers te voorzien van algemene informatie over de specifieke capaciteiten van Robeco, maar is geen aanbeveling of advies om bepaalde effecten of beleggingsproducten te kopen of te verkopen.