Het Europees kampioenschap voetbal kreeg met Portugal een verrassende winnaar. Zo’ n EK geeft de economie van het organiserende land vaak een impuls. Ook de deelnemende landen krijgen een minieme economische duw in de rug.

Een groot voetbaltoernooi zoals Euro 2016 brengt een grote groep fans in beweging, maar ook de economie. Dat geldt in de eerste plaats voor het organiserende land. In de aanloop naar het toernooi moeten stadions gebouwd, opgeknapt of uitgebreid worden. Daarnaast investeren de speelsteden in goede parkeervoorzieningen, openbaar vervoer en vaak ook in de bouw van speciale plaatsen waar de fans zich kunnen vermaken. In de tien Franse steden waar de wedstrijden dit jaar worden afgewerkt leverde dat maar liefst 20.000 banen op.

Inkomsten rond wedstrijden
De tweede financiële impuls komt tijdens het toernooi. De wedstrijden trekken tienduizenden fans, die voor en tijdens de wedstrijd geld uitgeven aan eten, drinken en merchandise. Dat positieve effect wordt voor een deel teniet gedaan doordat gewone toeristen de speelsteden met het oog op de drukte mijden. Maar de werkgelegenheid krijgt weer een duw in de rug omdat er veel stewards en beveiligers nodig zijn om het wedstrijden in goede, veilige banen te leiden. De Franse minister van Sport Patrick Kanner heeft laten berekenen dat de Franse economie een impuls krijgt van € 1,2 miljard dankzij Euro 2016.

Verrassende winnaar
Het mooiste is natuurlijk als het organiserende land ook wint, maar het zojuist afgeronde Euro 2016 leverde een verrassende winnaar op: Portugal. Toen wij in mei in onze nieuwsbrief vroegen wie Euro 2016 zou gaan winnen en drie opties voorlegden, koos 69% voor Duitsland, 18% voor Frankrijk en 14% voor Spanje. Met Portugal hadden we geen rekening gehouden …

Behalve de organisator plukken ook de deelnemende landen economisch enige vruchten van het toernooi. De Britse krant The Guardian heeft bijvoorbeeld becijferd dat de economie in het Verenigd Koninkrijk tussen het tweede en derde kwartaal gemiddeld met 0,26% tot 0,41% sneller groeit in jaren waarin Engeland deelneemt aan een groot voetbaltoernooi. Met name supermarkten en fastfood-ketens profiteren.

Nederland staat buitenspel
De Nederlandse economie loopt dan ook een kleine stimulans mis omdat de nationale ploeg zich niet heeft geplaatst voor Euro 2016. Dat is volgens onderzoeksbureau GfK bijvoorbeeld terug te zien in een daling van de supermarktinkomsten met 2,4% in juni. Twee jaar geleden zorgde het WK in Brazilië nog voor extra omzet van € 54 mln, onder meer dankzij allerlei spaaracties rondom het Nederlands elftal.

TV-verkopers vormen een andere branche waarvoor het mislopen van Euro 2016 een tegenvaller is. Tussen 2004 en 2012 groeiden de tv-verkopen in zomers met grote voetbaltoernooien gemiddeld met 15% volgens cijfers van het CBS. Over twee jaar komt er mogelijk een herkansing tijdens het WK 2018 in Rusland. Het Nederlands elftal speelt op 6 september de eerste kwalificatiewedstrijd voor dat toernooi tegen Zweden.