Robeco gebruikt cookies om het websitebezoek te analyseren, om informatie via social media te kunnen delen en om de inhoud van de site en advertenties af te stemmen op uw voorkeuren. Door op akkoord te klikken of verder te gaan op deze site stemt u hiermee in. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

AKKOORD

Door verder te gaan heeft u toestemming gegeven voor het plaatsen en uitlezen van cookies op deze website. Meer informatie en cookie-instellingen aanpassen.

'Tech' zet in op virtual en augmented reality

'Tech' zet in op virtual en augmented reality

08 Mar 2017 | Beleggen

Virtual en augmented reality-technologie grijpt snel om zich heen. Op veel plaatsen worden VR-brillen gebruikt. In computerspelletjes, maar ook in het onderwijs, bij trainingen, in musea, bouw en sport. En wie herinnert zich niet de rage van Pokémon Go? Valt er voor beleggers ook aan te verdienen?

Bij virtual reality (VR) wordt de ervaring van de echte wereld grotendeels vervangen door een gesimuleerde fantasiewereld. Augmented reality (AR, toegevoegde realiteit) daarentegen is een live beeld van de werkelijkheid waaraan door een computer of smartphone data of extra informatie over de omgeving worden toegevoegd.

Het succes van Pokémon Go

Pokémon Go is een spel voor iOS- en Android-smartphones, gebaseerd op de bekende Pokémon-serie uit de jaren negentig. Het unieke aan Pokémon Go is dat er gebruik wordt gemaakt van augmented reality en GPS om animaties te projecteren op het beeldscherm van een smartphone. Het spel werd vorig jaar uitgebracht en werd binnen een maand meer dan 75 miljoen (!) keer gedownload.

‘Tech’ zet in op virtual en augmented reality


Mega-groeimarkt

Na het succes van Pokémon Go hebben experts de verwachtingen voor de markt voor VR en AR flink opgeschroefd, met name voor augmented reality. Zo zal de totale markt volgens Goldman Sachs groeien van circa 3 miljard dollar vorig jaar tot 95 miljard dollar in 2025, wanneer er naar verwachting jaarlijks meer dan 100 miljoen apparaten verkocht zullen worden. Het is daarom niet vreemd dat grote technologiebedrijven fors inzetten op deze technologie.

Welke bedrijven profiteren?

Gameontwikkelaars zoals Nintendo en Activision proberen op de AR-trend in te spelen met bijvoorbeeld games voor smartphones. Facebook zet meer in op VR en kocht daarom in 2014 voor USD 3 miljard de maker van de VR-bril Oculus Rift.

Toekomstig platform

Volgens Facebook kan VR zich op termijn ontwikkelen tot een toekomstig platform, net zoals iOS of Android dat momenteel is voor de smartphone. Softwaregigant Microsoft doet natuurlijk ook mee, zij bieden een AR-bril Hololens aan, een soort combinatie van Google Glass en de Oculus Rift*.

* Deze voorbeelden zijn slechts ter illustratie, u moet ze niet opvatten als een koop- of verkoopaanbeveling.

Ook beleggen in augmented en virtual reality? Gelooft u ook dat dit een veelbelovende beleggingstrend is? Koop dan nu Robeco Global Consumer Trends Equities aan.
Risicometer 5
Onderwerpen gerelateerd aan dit artikel