Het aantal laadpalen voor elektrische auto’s neemt in het straatbeeld gestaag toe. Vooral nu de brandstofprijzen aan de pomp relatief laag zijn, is het interessant om eens te kijken wat voordeliger is: laden of tanken?

Voordat we aan deze exercitie beginnen: net als bij brandstofauto’s verschilt ook bij elektrische auto’s het verbruik per kilometer. En net zoals bij brandstofauto’s zit er vaak een verschil tussen de waarde die de fabrikant opgeeft en het verbruik in dagelijks gebruik.

Vergelijking

Om een vergelijking te maken tussen brandstof en elektriciteit rekenen we met een gemiddeld verbruik. Als voorbeeld hanteren we het volgende praktijkverbruik:

  • Elektrisch: 5,55 kilometer per kWh aan elektriciteit
  • Benzine: 16,67 kilometer per liter benzine
  • Diesel: 20,00 kilometer per liter diesel
Elektrisch rijden is voordeliger

De gemiddelde elektriciteitsprijs van EUR 0,23 is per kWh en dat betekent 4,1 cent per kilometer (EUR 0,23 gedeeld door 5,55). Dus kun je met de elektrische auto in dit voorbeeld ongeveer 24 km rijden voor een euro. Zo goedkoop rijden met een brandstofauto kan niet.  Met de benzineauto uit het voorbeeld zou je - bij een prijs van EUR 1,60 per liter – ongeveer 10 km kunnen rijden voor een euro. Of bij een dieselmotor (EUR 1,25 per liter) ongeveer 16 km. Aanzienlijke verschillen.

Kosten per maand

Als we uitrekenen welke impact de brandstofkeuze heeft op de maandelijkse kosten, bij 25.000 autokilometers per jaar, dan komen we tot de volgende bedragen:

  • Oplaadkosten EUR 85,42 per maand
  • Benzinekosten EUR 216,67 per maand
  • Dieselkosten EUR 131,25 per maand
Iedereen elektrisch rijden dus?

Het antwoord is niet een volmondig ‘ja’. De kosten per kilometer zijn lager, maar elektrische auto’s zijn nog niet voor iedereen geschikt. Zo hebben de meeste volledig elektrische auto’s in de praktijk een actieradius van slechts ongeveer 150 kilometer. Tijdens langere reizen kan gebruik gemaakt worden van snelladen, maar dat kost anno 2017 nog veel tijd en vraagt wel om planning.

Totale mobiliteitskosten

Ook zijn de totale mobiliteitskosten van een elektrische auto hoger. De (tijdelijke?) vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en lagere onderhoudskosten van een elektrische auto bieden onvoldoende compensatie om de hoge aanschafwaarde te compenseren. En in veel gevallen is een aanvullende investering nodig voor laadpalen thuis en op het werk.

Meer betaalbare modellen

Wanneer er meer betaalbare modellen met een flinke actieradius (300 kilometer of meer op één lading) op de markt komen, zal elektrisch rijden voor veel mensen een aantrekkelijke optie worden. Kijkend naar de plannen en investeringen van de grote autofabrikanten zal elektrisch rijden al binnen een paar jaar voor het grote publiek aantrekkelijker worden.

Beleggen in ‘industry 4.0’ en trends van de toekomst? Lees meer over Robeco Global Industrial Innovation Equities.

Bron: ALD Automotive.nl