Chatapps zoals WhatsApp zijn niet meer weg te denken van onze mobiele telefoon. Trendbeleggers Jack Neele en Richard Speetjens voorzien dat ze steeds meer toepassingen krijgen. “Azië loopt voorop met e-commerce bij chatdiensten. Daar kun je er ook tickets mee boeken of een taxi bestellen.”

In het kort
  • Chatapps krijgen steeds meer toepassingen
  • Chatdiensten zijn in toenemende mate interessant voor beleggers
  • De alles-in-één-app is de toekomst
“Dus toch”, verzuchtte een gebruiker van WhatsApp op social media. De berichtendienst had net bekendgemaakt dat het zijn netwerk openstelt voor bedrijven en daarmee voor advertenties. Als voorbeeld van de nieuwe toepassing noemt WhatsApp serviceberichten van bedrijven. Een vliegmaatschappij die zijn reizigers laat weten dat een vlucht is vertraagd of een bank die een klant een appje stuurt dat er een verdachte transactie op zijn rekening plaatsvond. Maar ook rechtstreekse berichten met speciale aanbiedingen en acties zijn mogelijk.

Tot voor kort hield de chatapp zijn deur voor bedrijven en commerciële toepassingen gesloten. Zelfs toen het twee jaar geleden voor USD 19 miljard werd gekocht door Facebook. Gebruikers vreesden toen bestookt te worden met reclameberichten.

Chatapps voor e-commerce
“Dat WhatsApp meer wordt dan een berichtendiensten ligt voor de hand. In Azië zijn chatapps al verder ontwikkeld met e-commerce, waardoor er geld mee kan worden verdiend. Met het Chinese WeChat kunnen gebruikers ook kaartjes voor de film kopen, een tafel bij een restaurant reserveren of een taxirit bestellen”, zegt Jack Neele, beheerder van Robeco Global Consumer Trends Equities.

“Waar de Verenigde Staten in de regel vooroplopen met technologische ontwikkelingen hebben ze op het gebied van chatdiensten een achterstand op Azië. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg verbaasde twee jaar geleden vriend en vijand met zijn miljardenovername van WhatsApp, maar hij zag al vroeg dat chat een groeisegment is in de internetmarkt. Van al het mobiele internetverkeer in China vindt de 50 procent plaats bij Tencent en diens WeChat neemt daarvan weer het grootste deel voor zijn rekening.”

Interessante trend voor beleggers
Het bereik van de chatapps is enorm en dat maakt ze interessant voor commerciële toepassingen. Eerder dit jaar noteerde WhatsApp zijn éénmiljardste gebruiker en is daarmee wereldwijd de populairste chat-applicatie. Facebook Messenger is met 900 miljoen gebruikers een goede tweede. Snapchat telt 200 miljoen gebruikers. In China is WeChat een grote speler met 700 miljoen gebruikers.

Beleggers krijgen steeds meer oog voor de commerciële potentie van chatapps. Richard Speetjens, collega-fondsmanager: “Beleggers kijken bij chatapps verder dan de mogelijkheid om gratis tekstberichten, foto’s en video’s te versturen. Ze vragen zich af hoe deze internetondernemingen er geld mee gaan verdienen.”

Neele en Speetjens verwachten dat steeds meer diensten worden geïntegreerd in één app. En niet alleen vanuit winstoogmerk. Smartphonegebruikers beginnen volgens hen ‘appmoeheid’ te vertonen. “Ze willen niet meer voor elke toepassingen een aparte app downloaden met weer een login en wachtwoord. Alles-in-één wordt de toekomst.”

> Robeco Global Consumer Trends Equities