2019: Jaar van echte elektrische doorbraak?

| Duurzaam

Elektrische auto’s zijn schoner en stiller dan benzineauto’s, maar ook een stuk duurder. Daar komt snel verandering in: grote investeringen in technologie en productieprocessen betalen zich uit. Wordt 2019 het jaar waarin de opmars van elektrisch rijden in een stroomversnelling komt?

  • Share

Iets meer dan honderd jaar geleden was de auto nog een zeldzaamheid op de weg. In 1910 vond 90% van het Amerikaanse personenvervoer nog plaats met paard en wagen, tegenover 10% voor de auto. Die verhouding was al in 1925 precies omgekeerd. Inmiddels doorloopt de auto-industrie de eerste fase van de grootste transformatie in de geschiedenis van de sector: de omschakeling van de traditionele benzinemotor naar elektrisch rijden. Vorig jaar werden er wereldwijd iets meer dan een miljoen elektrische auto’s verkocht. Naar verwachting zijn dat er in 2020 ongeveer vijf miljoen.

Schoner rijden

Een belangrijke reden voor de opmars van de elektrische auto is een steeds kleiner wordend prijsverschil met benzinewagens. Tot nu toe was dat voornamelijk te danken aan overheidssubsidies. Met name in Europa is schoner rijden een van de speerpunten bij het beleid om de Co2-uitstoot terug te dringen. Om de klimaatdoelen te halen die zijn vastgelegd in het Akkoord van Parijs, wil de Europese Unie de uitstoot van broeikasgassen in de periode tot 2020 met 27% terugdringen.

Opschakelen

Overheden doen er alles aan om het aantrekkelijker te maken om op stroom te rijden. Dat gebeurt deels via subsidies, die in sommige West-Europese landen oplopen tot meer dan €5.000 voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Vaak krijgen eigenaren van een dergelijke wagen ook voorrang bij het toewijzen van parkeervergunningen en hebben ze andere fiscale voordelen zoals vrijstelling van BPM en motorrijtuigenbelasting. De auto-industrie staat echter op het punt om op te schakelen en op eigen kracht het prijsverschil met benzinewagens te dichten.

Investeringen betalen zich uit

Grote autofabrikanten hebben de afgelopen jaren miljarden geïnvesteerd in het ontwikkelen van nieuwe technologieën en productieprocessen. Die investeringen gaan zich de komende jaren uitbetalen. Zodra de productielijnen van elektrische wagens eenmaal goed op stoom komen, kost het minder dan dertig uur om een elektrische auto in elkaar te zetten. Voor een traditionele benzine- of dieselauto is dat ongeveer veertig uur.

Naar de sloop

Rond 2030 is een op de drie verkochte auto’s volledig of grotendeels elektrisch. Tien jaar daarna is dat zelfs 80%. Gaan deze elektrische auto’s dan het straatbeeld beheersen? Niet meteen, want er rijden per slot van rekening nog honderden miljoenen benzine- en dieselwagens rond. Daarvan worden er bovendien nog elk jaar tientallen miljoenen van verkocht. En in Nederland is de gemiddelde leeftijd waarop een (benzine)auto naar de sloop gaat bijvoorbeeld 17,9 jaar¹.

Elektrische opmars

Het milieu is een van de grote winnaars bij de doorbraak van de elektrische auto. Wij denken dat het voor beleggers vooral interessant kan zijn om te beleggen in toeleveranciers van elektrisch rijden zoals batterijenmakers, lithiummijnbouw en softwareontwikkelaars. Dat is precies de aanpak van het recent gelanceerde RobecoSAM Smart Mobility Fonds, dat inspeelt op de kansen die ontstaan dankzij de opkomst van elektrisch rijden.

Gerelateerde onderwerpen

Geselecteerde fondsen

Rendement (3 jaar)
Rendement & risico
Morningstar

Je fondsen hebben een risico 7 of minder

Klik op de link
"Toon risicometer" voor het risico per fonds.

Verberg selectie Bekijk selectie
2Geselecteerde fondsen

Geselecteerde fondsen

Hier vind je jouw geselecteerde fondsen. Bekijk jouw selectie en koop je fondsen eenvoudig aan.

Sluiten