
Beleggingstrends: van maaltijdbezorging tot huisdierverzorging
| BeleggenContactloos betalen en maaltijdbezorging zijn voorbeelden van trends die een stormachtige ontwikkeling doormaakten als gevolg van de coronapandemie. Jack Neele, medefondsbeheerder van Robeco Global Consumer Trends , blikt vooruit op mogelijke trends voor de tweede jaarhelft.
Hoe vaak heb jij de afgelopen tijd je portemonnee gepakt om nog met papiergeld af te rekenen? Goede kans dat het een stuk minder vaak is dan in voorgaande jaren. “Door de coronapandemie is internetwinkelen een stuk populairder geworden”, vertelt Neele: “En wie nog wel een winkel binnenstapte, kreeg daar vaak het verzoek om met pinpas of smartphone te betalen. Hierdoor is de opkomst van contactloos betalen in een stroomversnelling gekomen.”
Lucratieve trends
In de Verenigde Staten is het marktaandeel van deze betalingsvorm omhoog geschoten van 16% naar 27% binnen twee maanden. Die stijging van 11 procentpunt is even groot als de stijging van 5% naar 16%, waarvoor maar liefst tien jaar nodig was. Samen met onder meer de groeiende populariteit van maaltijdbezorging, speelde het thema contactloos betalen een grote rol bij het snelle koersherstel van Robeco Global Consumer Trends.
Trends in tweede jaarhelft
“De meeste trends waar we op inspelen, ontvouwen zich over een periode van meerdere jaren”, legt Neele uit: “Dat neemt niet weg dat er bepaalde trends zijn die de komende tijd mogelijk wat meer de aandacht trekken. Een goed voorbeeld is de steeds belangrijkere plek die huisdieren vaak innemen binnen het gezin. Door de coronapandemie hebben mensen plotseling een stuk minder sociaal contact. Veel ouderen hebben een hond of een kat in huis genomen, zodat ze zich minder eenzaam voelen.”
Diervoerabonnement
Het fonds heeft onder meer een positie in de grootste online diervoedingverkoper in de Verenigde Staten. Dat bedrijf heeft een aantrekkelijk bedrijfsmodel, vertelt Neele: “Klanten kunnen een soort abonnement nemen, waarbij ze elke paar weken een nieuwe lading voer ontvangen voor hun huisdier. Ze hoeven er dan niet meer aan te denken om op tijd te bestellen. Bovendien moet de nood wel heel hoog zijn als je je huisdier minder of geen eten gaat geven. Hierdoor heeft de onderneming een stabiele, voorspelbare omzetontwikkeling. Dat kunnen beleggers erg waarderen.”
Goede hygiëne
Goede hygiëne is een ander thema dat door de coronapandemie nu in de schijnwerpers staat. “Mensen zijn veel vaker hun handen gaan wassen dan voor de virusuitbraak”, zegt Neele: “Dat wordt een gewoonte die niet opeens gaat verdwijnen als corona straks de wereld uit is. Het past goed binnen de aandacht die een groeiend deel van de bevolking heeft voor een gezonde levensstijl. Net als bijvoorbeeld de opkomst van vleesvervangers als onderdeel van een gezondere voeding. Voor ons als trendbeleggers bieden ook de huidige ontwikkelingen mooie kansen.”